/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Batterier til solcellelamper
Fra : ara
Vist : 236 gange
50 point
Dato : 20-04-18 21:32

Hej.

Mine solcellelamper skal have nye batterier da de gamle er døde.
Kan se at de gamle batterier er grønne.

Men jeg har købt dem her idag i Harald Nyborg.
Men det virker lidt mærkeligt den måde de lyser på nu.
Kontakten skulle før stå på on når de skulle lyse, men nu skal den stå
i off for at det virker.

Kan man ikke bruge et hvilken som helst genopladelig batteri,
eller er det speciale batterier man skal bruge til solcellelamper?

https://www.harald-nyborg.dk/p2260/varta-nimh-aaa-800-mah-4-stk

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-04-18 21:38

Det kan være at batterierne ikke er ? beskyttet.
https://lygte-info.dk/info/battery%20protection.html

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-04-18 09:34

Når du har haft lampen skilt ad, kan det jo være, nogen har vendt skiltet med ON/OFF. Hvis lampen i øvrigt virker, er der jo ingen ko på isen!.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 21-04-18 09:55

On/off er trykt ned i noget plastik, så det kan ikke vendes.

Det sjove er at lamperne stadig lyser her kl 9 hvor det er lyst.
Så et eller andet er der galt.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-04-18 10:41

Det mig-selv skriver om beskyttelse gælder kun for litiumelementer. Det har ikke noget at gøre med den slags du har købt.

Det eneste du kan have gjort galt er at vende elementerne galt, eller samle så der er vendt op og ned på on-off teksten, i forhold til kontakten. De elementet du har købt er langt bedre end de originale. Sæt kontakten, så lampen ikke lyser om dagen. Prøv den så i et mørkt skab. Hvis den lyser i mørke og ikke i dagslys, står kontakten korekt.
Det kan selvfølgelig også være solcelle ,eller styre elektronik, som er defekt. det sker især, hvis de kommer fugt ind i lampen.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 23-04-18 08:25

Ja det er lidt mærkelig med det du beskriver, men er det lavet sådan at de skal tændes nær de skal starte med at lyse og så lyser den i 6 timer og derefter selv indretter sig fremover, jeg havde en julekæde der virkede sådan engang. Men alle de billige solcelle lamper vi har haft har styret selv efter lys og mørke.
Bare lige et lille indput, uden jeg ved noget om det.
mvh Eigil