/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Overenskomst forhandlinger, hvem betaler
Fra : svendgiversen
Vist : 471 gange
140 point
Dato : 16-04-18 18:48

Når det nu trækker ud med en aftale,
og de forskelige forhandlere sidder 14 -20 timer i forligs institutionen,
så gør de det vel ikke gratis, og heller ikke deres juridiske rådgivere og andre bagved.

Er det de pågældende forhandlings partnere der selv må betale, lærerne, sygeplejerskerne osv,
eller er det os skatteborgere, jeg vil ikke bidrage...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-04-18 19:15

Som gammel ingeniør har du vel heller ikke manglet indtægt.
Pengene til alle de strejke og logout udgifter du taler om, kommer såmænd fra diverse tobak, øl og vin - afgifter. Så du kommer ikke til at betale...........................

Men lidt sjovt er det, at alle de mennesker som sidder og forhandler om løn og arbejdsvilkår - har slet ikke de problemer. De har nok det dobbelte af dem de ikke vil aflønne rimeligt.

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 140 point
Dato : 16-04-18 20:35

Citat
Er det de pågældende forhandlings partnere der selv må betale, lærerne, sygeplejerskerne osv,

Fagforeningerne mv betaler for deres forhandlere som en del af deres løn, fx nævnte Flemming Vinther fra hæren i en radioudsendelse fornylig at uanset om han skulle forhandle/sove i dagevis i Forligsinstitutionen eller det gik smertefrit får han sin faste (og sikkert ret gode) løn!

For arbejdsgiverne gælder det samme, men der vil formentlig være nogle offentlige medarbejdere der vil få overarbejdsbetaling, herunder personalet i forli(g)sen.

Det er småpenge i forhold til det der står på spil for os alle, sundhedsvæsenet laver kun hasteopgaver, kontrollen med fødevaresikkerhed stopper helt, slagterierne lukker, det samme gælder flytrafikken og en masse andre områder

https://www.fyens.dk/erhverv/Storstrejke-kan-ramme-flytrafikken-i-Danmark/artikel/3240728

"Forlig jer I skabhalse", som Holberg skrev for små 400 år siden!

Jo før jo bedre

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-04-18 20:55

Enig, men så længe de får ekstra løn uden resultater...

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 16-04-18 21:01

Citat
Men lidt sjovt er det, at alle de mennesker som sidder og forhandler om løn og arbejdsvilkår - har slet ikke de problemer. De har nok det dobbelte af dem de ikke vil aflønne rimeligt.

Nemlig!! Men de er jo nok alligevel under et vist pres, for opnår de ikke det ønskede resultat, kan de jo risikere at blive vippet ned af piedestalen.

M.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-04-18 21:23

Eyvind har fuldkommen ret:

Citat
..de mennesker som sidder og forhandler om løn og arbejdsvilkår - har slet ikke de problemer.

Næeh... det er så let at skalte og valte med andre folks liv. Dette gælder også beslutningstagere ifmd. f.eks. bombninger i Syrien!

Har man blot sit på det tørre? Så er banen fri til straffesparket.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-04-18 21:27

Mosebaek ->

Citat
..kan de jo risikere at blive vippet ned af piedestalen.

Når man sidder øverst i hierakiet er 'risikoen' for falit nok minimal.

*IMHO*</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-04-18 02:19

Når det kommer til at betale gildet?
Tænk så tilbage "finanskrisen" (..hvilken krise iøvrigt?) ...på bankpakke 1, -2, -3, -4..

..og hvem kom ud på 'den anden side' med overskuddet af 'pakkerne'?

</MOLOKYLE>>

Kommentar
Fra : persens

Dato : 17-04-18 16:29

Hvem betaler? - det gør vi da sandelig alle via skattebilletten (det var den korte version)
Til gengæld er jeg dødtræt af, hver aften at skulle "underholdes" i TVA, af de samme personer,
der med alvorsmine betror os, at tiden er ved at rinde ud - surprise!!
Samtidig skal vi også af den samme "korrespondent" delagtiggøres i, hvor meget lidt han ved, om hvad der forhandles om; men spændende er det i hvert fald - vistnok

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 17-04-18 17:54

En ting der undrer mig når de udmaler "Skrækscenariet", vedr. strejke/lockout er bl.a. at det er en katastrofe med manglende tog og bus kørsel.... jamen for pokker, der er da ingen der skal køres med, når alt er indstillet.

M.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-04-18 10:33

Skal vi så betale pamper lønninger et par uger endnu?
Uden at de kommer videre, alle vil have mere end de andre.

Grådighed ikke ydmyghed, og man kan jo ikke få mere i løn end man er værd...

Og ikke kun busserne, vi kommer tættere og tættere på eksamen for mange.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 18-04-18 10:50

Citat
man kan jo ikke få mere i løn end man er værd...

Løn efter kvalifikationer i Folketinget ???

Så ville mange stole stå tomme.

M.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-04-18 16:34

Det gør det også hos forhandlerne, mage til udsættelser.

Og man sælger jo sin arbejdsindsats med løn til sin arbejdsgiver, ikke sin middags pause...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-04-18 16:36

Afventer et snarligt forlig, en storkonflikt vil være for dum.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 23-04-18 17:23

Citat
Og man sælger jo sin arbejdsindsats med løn til sin arbejdsgiver, ikke sin middags pause...

Næh, ikke sin middags pause. Som gammel håndværker husker jeg da, at man var på arbejdspladsen i 9 timer, for at kunne skrive 8 på dags sedlen. Men en håndværker får kun for de timer, han har værktøjet i hånden. (Ikke dèt værktøj).

Jeg har i tidens løb, arbejdet ved flere offentlige instanser, som murer. Bl. a. arbejdsformidling, kommune kontorer og biblioteker. For mig så det ud, som de havde kaffe slabberas, dagen igennem. Altid en kop kaffe inden for rækkevidde.

En erkendelse: Jeg har ikke spor ondt af offentlige ansatte (måske lige SOSU). Det er og har alle dage været et forkælet folkefærd, med privilegier, som håndens arbejdere aldrig har haft.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 24-04-18 07:39

........... og så lige Politiet. Jeg mener nok de TJENER deres løn...andre FÅR den.
Utroligt Politiet kan blive ved med at hverve nyt mandskab.

M.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-04-18 11:06

Tak for svaret vagnr.

og heldigvis ingen stor konflikt.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 28-04-18 17:21

Tak, jeg er også glad for at de blev mere eller mindre enige, men ikke så begejstret for Dennis sololøb!