/ Forside/ Teknologi / Internet / Website's / Spørgsmål
10  disken 1359
Oversæt IT-sprog til dansk, please!
Fra : cristian2
Vist : 358 gange
50 point
Dato : 08-04-18 21:01

Jeg er ved at få lavet en hjemmeside (og skal med det samme sige, at det ikke er min spidskompetence, hvorfor jeg får hjælp fra forskellige sider). Jeg har stillet et spørgsmål til et forum under det hjemmeside-tema, jeg har købt. Jeg forstår ikke deres svar.

Hvad betyder det inden for IT, når de fx skriver: "bloated", "assets", "saving properly for web", "hosting provider"?

Og hvis I selv har andre råd, der er bedre end det svar jeg har fået nedenfor, må I endelig IKKE holde jer tilbage

Mit spørgsmål:
"I’m going to use the theme “savoy.nordicmade.com” for my jewelry shop. I want to present my product images exactly as the theme product images. But I wonder how heavy my images possibly may be when, at the same time, I don’t want to make the webshop slow. I’m convinced that the reason why the “Savoy” theme isn’t slow is because it contains quiet few product images compared to what my webshop will end up with. Am I right?

1. What is the kilobyte limit for each images “savoy.nordicmade.com”?
2. Does it dependes on how many images the shop contain in total?
I’ll upload 300-500 images dividede on forur categories (bracelets, rings, earrings, necklaces)."

Deres svar:
"The thing is - the theme will only make so much difference… yes if it’s bloated or handles the assets badly then that will slow things down BUT you need to them about saving your images properly for web, using a decent hosting provider."

Tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-04-18 08:21

Bloated betyder 'proppet' (fyld op med). Ordet 'bloatware' bruges f.eks ifbm. den software som producenter af bærbare pc'er fylder på af præinstallerede programmer.

Handle the assets badly ..kan hentude til flere ting. Dels; at dine scripts (javascript eller ASP, PHP eller anden CGI (serverside kode)) benytter ineffektiv kode. Eksempelvis benytter sorteringsalgoritmen Bubblesort i stedet for en mere effektiv Quicksort. Dels; at din database er dårligt designet eller bliver overfyldt. Dels; hvis du henter dine billeder fra en anden hjemmeside vha. deeplinking (Altså;..istedet for at gemme billederne lokalt, så henviser til et andet site hvor billederne rent faktisk er lagret).

Hosting provider er den udbyder hvor din hjemmeside er placeret. F.eks. Dandomain, One.Com, Godaddy, .. se en liste her: http://hosting.editorsreview.org/?utm_source=google&utm_medium=genericsearch&kclickid=8551b92d-2a17-4191-b14d-ae3c65d45b50&utm_source=google&utm_medium=genericsearch&gclid=EAIaIQobChMIhtfqycWs2gIVimwbCh0TIwEQEAAYBCAAEgKrw_D_BwE

Tjaeh... IT er en engelsksproget verden
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 09-04-18 10:00

Hastigheden på din side afhænger i stor grad af hvor store filer den ´loade´.
Har du billeder på1Mb og du har 20 styk så vil det tage mig 2 sekunder at få vist vises korrekt - og så kommer selve dit ´template´ hvor hurtigt det er - altså det som siden er bygget op af.

Jeg bruger dette program til at ´krympe´ mine billeder med = reducerer størrelsen op til 90% uden synlig billed forringelse:
http://www.balesio.com/fileminimizersuite/eng/index.php

Der findes også gratis programmer:
https://www.google.dk/search?q=picture+minimizer+free&oq=picture+minimizer&aqs=chrome.1.69i57j0l5.14769j1j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 50 point
Dato : 09-04-18 16:05
Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 20-04-18 11:29

Tak for svaret molokyle.