/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Melankoli.
Fra : Mosebaek
Vist : 360 gange
200 point
Dato : 31-03-18 22:23

Vi har samtlige afsnit/film af Matador, Olsen-Banden og Huset på Christianshavn. Og jeg har set dem "til hudløshed". Kender dem mere eller mindre udenad.

Alligevel, bøl jeg (jysk udtryk for gråd) som en teenager med kæreste sorg, da jeg så aftenens afsnit af Matador. Afsnit 18: Hr. Stein. Da fru Varnæs, træder i karakter, og kører Hr. Stein i sikkerhed i Larsens grisebil. Absolut een af de mest rørende dele af Matador.

Spørgsmålet er i alt sin enkelthed: Kender i dette, med man bliver mere melankolsk med alderen ?? Selv har jeg rundet de 75 år.

P.S. Det er jo kun fiktion, og alligevel lader man sig rive med.

M.

Accepteret svar
Fra : Kirstineka

Modtaget 200 point
Dato : 31-03-18 23:41

Det er også et at mine yndlings-afsnit. Jeg tror ikke at det er alderen der "trykker", men at det er det uselviske i selve handlingen som umiddelbart kommer fra helt uventet kant, der berører os følelsesmæssigt. Håber at vi alle husker det en dag hvor der er en som har behov for vores hjælp. God påske.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 01-04-18 03:27

Citat
Kender i dette, med man bliver mere melankolsk med alderen ??

Tror bare man med alderen sætter sig mere ind i tingene.

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 01-04-18 09:08

Jeg er da også lidt oppe i årene,kan dog også blive lidt melankolsk,især,hvis jeg hører en sang fra "dengang",der var jo alt så rosenrødt,som det måske alligevel ikke var,men minderne har man jo lov at have!,dengang var der jo også snevejr juleaften !,og selvfølgelig skal man da have lov til at være melankolsk,sålænge det ikke går over i grublerier.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-04-18 10:13

Ja - det er som at være der selv. Det er flere dimensioner, som spiller sammen i den scene.
Godt skrevet af Journalisten og geniet Lise Nørgård.
Som en Jyde nok ville sige:" Instruktøren og skuespillerne er ikke så ringe endda".

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 01-04-18 10:49

Tak for svar.
Citat
Alligevel, bøl jeg (jysk udtryk for gråd) som en teenager med kæreste sorg

Bemærkningen var måske nok lidt for teatralsk.

Men jeg tog da mig selv i, lige at viske en tåre væk. Meget rørende scene. Også til slut, da Maude fik overrakt hr. Stein`s smykke.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 01-04-18 10:58

Glemte li`e:
Citat
P.S. Det er jo kun fiktion, og alligevel lader man sig rive med.

Det er jo tegn på, at Matador er virkelig kvalitet, når man glemmer tid og rum.
Der skal ellers meget til nu om stunder, før jeg rives med.

Selv de gamle Spagetty Vesterns, som jeg ellers var helt fanatisk med, virker efterhånden noget forslidt.

M.

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 01-04-18 18:34

Citat
Spørgsmålet er i alt sin enkelthed: Kender i dette, med man bliver mere melankolsk med alderen ?? Selv har jeg rundet de 75 år.

Ja, mon ikke - prøv denne og kan du lide det hørte, finder du nok resten

https://www.youtube.com/watch?v=bnhtvOyQnAU

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 01-04-18 20:36

Der har jeg også ændret mig,lgs. Da jeg var yngre, havde jeg "ikke tid til klassisk musik".

Men det har jeg nu. Hoved telefoner på. Et glas rødvin. Ild i majspiben. Og lukkede øjne.

M.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 02-04-18 23:53

Tror i forveksler melankolsk med sentimental.

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 03-04-18 19:49

Jeg vil da gerne vide,hvad forskellen er på melankolsk og sentimental,jeg synes,at de to ting hører sammen.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 03-04-18 20:17

Sentimental er det man ogs¨kalder overdrevent følelsesladet, eller svælgende i sørgmodighed, altså det, at man kan fælde tårer over en film, eller en video med hundehvalpe.

Melankoli er ifølge psykiatrien en dyb depression, i daglig tale er det ofte forbundet med sorg, tungsind og indadvendt, når man taler om melankoli

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 03-04-18 20:58

Citat
Tror i forveksler melankolsk med sentimental.

Jamen, så er det nok de Sentimentale, jeg "lider" af. Jeg har egentlig aldrig tænkt på forskellen, mellem de to tilstande.

Det er nu ikke ret tit, jeg får fugtige øjne. Sker det endeligt siger jeg gerne til konen, det er pokkers som det tobaksrøg svider i øjnene, i aften.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 04-04-18 18:28

Kom til at tænke på een af Danmarks allerstørste kunstnere.
"Bare græd".

https://www.youtube.com/watch?v=K1qrxB-7TBA

Kjeld Petersen. Han er jo nok gået lidt i glemsel, blandt unge mennesker.
En gudbenådet talent, der desværre tog livet af sig selv, med spiritus. Akja.......

M.

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 07-04-18 17:15

Tak for svaret Kirstineka. Flot formuleret, som jeg er enig i.

M.

Kommentar
Fra : Kirstineka

Dato : 08-04-18 18:04

Tak Mosebaek. Det var faktisk med en lille tåre i øjet at jeg skrev min kommentar. Dejlig serie vi ser hos os hver vinter. Så måske jeg kan slå "lille Lars fra Græsted"
Lang tid siden jeg har skrevet her på Kandu. Men jeg kigger jævnligt forbi. En kærlig hilsen til jer ALLE. Kan vi så få medmenneskelighed tilbage i livet.