/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
Strejke
Fra : knt9347
Vist : 301 gange
100 point
Dato : 23-03-18 10:09

Kan lockout blive udsat

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-03-18 10:16

Det er vist bare Sophie Løhde's våde drøm om at kunne lægge hele Danmark for sine fødder.

Accepteret svar
Fra : Bille1948

Modtaget 110 point
Dato : 23-03-18 10:18

Ja, en lockout kan ligesom en strejke blive udsat af forligsmanden

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-03-18 12:24

Ydmyghed

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-03-18 13:21

Citat
I øjeblikket foregår forhandlingerne i forligsinstitutionen. Hvis forligskvinde Mette Christensen mener, at der kan indgås et forlig, kan hun udsætte konflikten i op til 2 x 14 dage. Det betyder altså, at datoerne kan flytte sig helt til maj.

Endeligt kan det også være, at der er når at blive indgået en aftale, og så bliver der ikke konflikt og lockout.

Spillereglerne omkring overenskomstforhandlinger er aftalt i mellem arbejdsgivere og lønmodtagere, og der er faste regler for, hvad der kan meldes ud hvornår, så selvom vi kan være utålmodige og ind i mellem godt kunne ønske, at vi havde noget mere konkret viden, så er det ikke altid muligt.

https://www.foa.dk/afdelinger/foa-randers/nyheder/global/news/afdelingsnyheder/randers/2018/lockoutvarsel

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-03-18 17:06

Ja, og indtil videre er den udsat med 14 dage

Citat
Med udskydelsen af de varslede konflikter kan en strejke nu tidligst udbryde den 22. april og lockout den 28. april. Dog kan forligsmanden undervejs i perioden vurdere, at forhandlingerne er brudt helt sammen, og i det tilfælde vil konflikt udbryde fem dage derefter.

https://www.bt.dk/danmark/storkonflikt-udsat-i-to-uger-derfor-er-det-godt-nyt-for-de-offentligt-ansatte

Godkendelse af svar
Fra : knt9347

Dato : 30-03-18 08:46

Tak for svaret Bille1948.