/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Gammelt fiskeredskab
Fra : jensviggo
Vist : 214 gange
200 point
Dato : 19-03-18 06:37

Et gammelt fiskeredskab som blev brugt til kystfiskeri. redskabet bestod af en blyklump, hvori der var indstøbt 4 eller 5 torskekroge. i enden af blyklumpen var der et hul, hvor der var monteret en kasteline, som var ca 1-1,5 meter lang. I enden af kastelinen monteret ca 100 m nylonline.
Ved at svinge redskabet over hovedet for herefter at slippe det, var det muligt at kaste redskabet langt ud i vandet.
Så tog man fat i nylonlinen, og halede den ind. På vejen skrabede blyklumpen med krogene henover havbunden, og de fladfisk den måtte møde på sin vej blev fanget sf krogene, der satte sig fast i oversiden af fisken, Rødspætter, skrubbere og pigvar var de mest fangede.
Er der nogen der kender redskabet, hvor man kan finde billeder instruktioner og lignende?

Kommentar
Fra : poten

Dato : 19-03-18 08:33

Det findes forhåbentlig ikke længere sådan et barbarisk, miljøskadeligt redskab.

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 19-03-18 09:01

Har faktisk set sådan et 'rivejern' engang, men det var hjemmelavet af bly med indstøbte kroge!
Det blev ikke brugt, men gemt som et kuriosum

Du kan sikkert få et svar hér --> http://www.grejsamler.dk/postkassen.htm

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 19-03-18 10:19

Måske på denne hjemmeside
http://www.pedertoftandersen.dk/208790983

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 19-03-18 11:56

jeg har brugt det mange gange til fiskeri ca. 1955-1960 ved kysten ud for fjerritslev

erik

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 20-03-18 17:11

Det er ikke tilladt at benytte dette mere