/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
TRÅDLØS ETHERNET
Fra : vic200
Vist : 383 gange
200 point
Dato : 18-03-18 14:00

Jeg har købt en brugt computer HP Compaq til konen, i stedet for den gamle med XP. Den nye kører med windows 10 pro, jeg ved ikke hvad det er. Jeg troede den kunne komme på internettet trådløst, men nej, den er nok for gammel. Den kommer med en melding "der mangler et kabel til ethernetværk". Jeg kan intet wifi finde. Findes der en enhed som kan sættes i stikket på computeren og en tilsvarende enhed i min router, hvor der endnu er en ledig ud/indgang? Der er en computer samt 2 printere tilkoblet routeren samt et modem til stofanet.
Hvad skal bruges og hvor kan det købes?
Er det noget en ikke nørd kan få til at virke?

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 18-03-18 14:10

Inden du køber for meget, så kig lig grundigt på tastaturet. Ofte kan en af tasterne tænde og slukke for det trådløse evt. ved at man samtidigt trykker på en funktionstast. Ældre maskiner kan have en kontakt i bunden til det trådløse.

Ellers så kan du i de fleste computer eller mere velassorterede elektronikforretninger købe en WiFi-enhed som kan sættes i en USB-port. De fleste fylder idag ikke meget og fungere glimrende. De kan fås for ca et par hundrede kroner.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-03-18 14:12

Du skal først finde din router..............hvis du ellers er i nærheden af den.
Nede i højre hjørne er der en firkantet "taleboble" klik på den >
klik så på den firkant med buerne som er netværk
Hvis din computer er en bærbar så kan du se markering for din router
Din router er den øverste og med flest buer.
Klik på den og > opret forbindelse.

Nogle HP/compaq computere har en lille bitte skyder som kan tænde og slukke for trådløst internet.

Det kan også være Fn tast + en tast med antenne på som kan tænde for nettet.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 18-03-18 14:16

Hvis det er en stationær og ikke en bærbar, så er der - som oftest - ikke noget trådløst netværk installeret, og slet ikke hvis den er gammel.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 210 point
Dato : 18-03-18 14:18

Hvis der ikke er indbygget wireless net kan du bruge sådan en,
https://www.google.dk/search?q=dlink+dwa&oq=dlink+dwa&aqs=chrome..69i57j0l5.14730j1j8&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Jeg bruger selv D-link DWA 140 i udlandet til at fange en gratis forbinnelse.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-03-18 14:21

Den computer kan ikke være så forfærdelig gammel med Win 10 pro. (min er fra 2008)

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-03-18 14:24
Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 18-03-18 14:25

Citat
Hvis det er en stationær og ikke en bærbar, så er der - som oftest - ikke noget trådløst netværk installeret, og slet ikke hvis den er gammel.

Bille1948: Dette kan du have ret i, men jeg har selv en stationær HP fra 2010 som er født med WiFi siddende på bundkortet og antenner lige under toppen.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 18-03-18 14:28

Citat
Den computer kan ikke være så forfærdelig gammel med Win 10 pro. (min er fra 2008)

Nu er det jo trods alt også 10 år siden vi skrev 2008. Min bil fra 2007 regnet også for at være gammel.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-03-18 15:08

Snøft og min citron er fra 99

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-03-18 15:20

Man burde kunne se om der er WiFi i Kontrolpanel/ enheder og printerer

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-03-18 15:44

Prøv en USB dongle til WI-FI:

https://www.av-cables.dk/wi-fi-dongle/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-03-18 15:45

79 kr. ???
Det er forsøget værd
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 18-03-18 15:56

Citat
Prøv en USB dongle til WI-FI:

Som jeg var inde på i starten, de fås for omkring et par hundrede kroner.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-03-18 16:52

Måske det kunne være en hjælp til hjælperne - hvis vi fik oplyst om det eren stationær eller bæbar.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-03-18 03:13

Citat
de fås for omkring et par hundrede kroner

Og 5.- på Ebay, hvis man ellers kan vente på levering.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-03-18 08:58

vic200 fik svar efter 10 min.....................................og har ikke reageret.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-03-18 22:40

Citat
Og 5.- på Ebay, hvis man ellers kan vente på levering.

Har 2 stk du gerne må få for DK porto - har forgæves søgt efter ´drivere´til dem, men intet virker - de kan se´s i ? Enheder og printere.

Godkendelse af svar
Fra : vic200

Dato : 20-03-18 10:15

Tak for svaret Eyvind. GODMORGEN GODMORGEN GODMORGEN
ja jeg skulle lige have min skønhedssøvn og den kræver mange timer. Du kom fø'rst med et godt og brugbart svar. Tak for de mange gode tips og svar. Jeg kan oplyse at det er en HP Compaq 8200 Elite med ssd disk og windows 10 pro.
Jeg var lige i vores lokale kontor butik i går og spurgte efter en USB dongel, ja det har vi da. Jeg fik svaret at den maskine jeg havde var en proff. og firmaer m.m. har normalt et netværk, derfor leveres de ikke med trådløst wifi. På æsken står linksys AC600. Satte den i usb stikket og vupti kunne jeg finde min router og indtaste password og så var den på nettet.
Det var sku let, jeg var bange for at skulle hente drivere m.m. på nettet og få en masse bøvl, men nej. Internettet kører rimeligt hurtigt.

Endnu engang tak for hjælpen Eyvind.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-03-18 10:31

Ok det var da godt, at du fik trådløst internet.