/ Forside/ Karriere / Erhverv / Andet erhverv / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 475
Udsugning gennem gammel skorsten
Fra : Mskov01
Vist : 980 gange
20 point
Dato : 15-03-18 18:55

Hej
Jeg har muligheden for at byde på en genveks ventilations opgave.
Sagen er den..
Udsugningsrøret kan kun trækkes i en gammel skorsten, problemet er bare, at 16 meter oppe er der en skrå forskydning af den gamle muret skorsten, så det ikke er muligt og sænke spio rør ned gemmen toppen af skorsten..! Udsugning går fra kælder forbi stue, 1 sal, 2 sal, 3 sal og til kvist.
Mit spørgsmål går på: Må man bruge skorsten som udsugnings rør.?
De andre etager fra kælder til kvist, har ikke forbindelse til skorsten.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-03-18 21:27

hvorfor byde på noget du åbenbart ikke kender noget til

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-03-18 22:33

Ho ho, du er ikke ventilationsmand kan man ligesom se. Få nu lige styr på kravene der er til nutidens anlæg. Først skal du overholde SEL (forbrug), der render du ret meget uklar med noget der har for stor ruhed og deraf følgende tryktab. Så skal du overholde krav til tæthed (der går det helt galt med en gammel skorsten). Så skal du overholde DS428 4. udgave.

Og til OR er Genvex er et firmanavn og ikke en betegnelse. Det du skriver, svarer til at benævne alle biler Ford.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 16-03-18 12:30

Det bliver noget biksværk som du kun får problemer ud af.

Kommentar
Fra : Mskov01

Dato : 16-03-18 15:34

1. Hvorfor byde på noget....
Svar: Fordi der er beregning fra ingeniør, rør str. og førings vej.!
Jeg projekter ikke opgaven.

2. Nej det er jeg ikke. Kølemand.! Kravene har ingeniøren fast sat. ( spiseseddel )
Han har ikke målt den skorsten, derfor kan det ikke lade sig gøre og følge hans udbud. Pinligt at en “kølemand” skal rette ham.
Projektet har være fremlagt 4 gange. 3 gange med den tidligere ejer, i udbud, hvor ingen har kunne løse opgaven. Denne her gang med ny ejer. Det fandt jeg først udaf senere i forløbet.
Ejer og ingeniør havde ikke været øverst oppe på loftet over loft rummene og set at skorsten går skævt. Yderelig havde de ikke taget indvendigt mål øverst.
Nå.. men dem om den sag..
Her er det så at jeg spurgte forum.. om man kunne bruge skorsten som rent afkast fra genveks anlægget.
Genveks er ikke et firma, blot en betegnelse. Firma navne: Nilan Exuasto geovent og Øland har deres eget mærke, tror også Lindab har deres.
Indenfor genveks er der flere typer. Rotor vekseler og modstrømsvarmeveksler vekseler. Så kan de kombineres med flere optioner.
Tilbage til udfordringen... må man lede afkast fra genveks op gennem gl skorsten. Jeg vil mene at når noget trykker luften frem vil den letteste vej da være væk, i dette tilfælde opad..?
Tager jeg helt fejl..!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-03-18 18:16

Så går det rigtig for alvor galt.

Og nej GENVEKS er ikke en betegnelse. Den korrekte betegnelse vil være VARMEGENVINDINGSANLÆG. Og tror bestemt de ansatte hos GENVEX bliver ekstrem kede af at få at vide de ikke eksisterer. SE i øvrigt www.genvex.dk bare til OR. Og nej man kombinerer ALDRIG roterende genvindere med modstrømsvekslere.

Skomager bliv ved din læst!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-03-18 19:57

Det bliver nok lidt svært at skubbe luften så langt. Nemmere er det at suge luften oppe fra.
Jeg går ud fra at der bor nogen på etagerne, så hvis det rør begynder at vibrere, kan det nok give en del larm. Hvis det er køkken /bageri / andet - der skal luftveksles - skal du nok lige tænke lidt på brandfare.
Det er jo den som udfører, der har ansvaret.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-03-18 21:32

Du er ude i noget sludder Eyvind, men gider ikke pinde det ud. Og har vi med køkkener at gøre, er man for alvor på glatis jvf DS 428 4. udgave og DS 452 og DS 447.

..og Mskov, hvordan har du det med smede og elektrikere der laver køl?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-03-18 10:57

Endnu værre hvis en med lidt kølekursus laver EL.

3773 - Der findes adskillige smede og elektrikere som også er uddannet i køleteknik på bl.a. Maskinmesterskolen i kbh. Jeg har tit i min tid som montør og reparatør, oplevet folk som havde travlt med at nedgøre andre for i virkeligheden, at skjule sin egen utilstrækkelighed.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-03-18 13:13

Man skulle hellere give et seriøst svar:
Hvis skorstenen er tæt og stabil , må det være i orden at bruge den . Skrorstene er på grund af risikoen for skorstensbrand klassificeret højere en kravene til udsugningskanaler . Det må være ingeniørens opgave at bestemme om skorstenes længde, ruhed og diameter ikke giver for stor modstand. Umiddelbart tror jeg at den er rigelig stor.
et problem kan måske være at lave tilslutningen til skorstenen og sikre at vind ikke kan påvirke effekten.
For en ordens skyld, det vil nok ikke gå at bruge en brugt gammel skorsten til luftindtag. Det vil ikke lugte godt i huset.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-03-18 21:56

Gaaab, spændende den dag dette site duer. Nu prøver vi tredje gang!

Mere end to etager, så er det nok meget klogt lige at at læse DS 428. Den er bøvlet og endog noget svær at fatte. Og der er lige nogle ting man skal have in mente.

En skorsten er lavet til og beregnet til at være skorsten. Sådan en tingest fungere vha af det undertryk den selv skaber. Dvs begynder du at bruge den med et overtryk, med afkastluft fra et højeffektivt ventilationsanlæg (det skal de alle sammen være), så ser det skidt ud. Fuldmættet, kold luft, der endda kan lugte ringe. Så behøver du kun en lille bitte utæthed før at du har problemer. Så er du rigtig meget uvenner med beboere og i særdeleshed brandnormen.

-> Eyvind. Du plejer da at være ret proffessionel i dine svar??!? Nu med personangreb?

->Transor Tja du er lige så vidende som du plejer. (ham angriber jeg, han er for fjoget).

->Mskov: Plejer du ikke at hade, når klummerelektrikeren der har fået 14 dage i Hadsten, begynder at gå dig i bedene, efter at du har brugt 4 år på din uddannelse. Eller at dumsmarte ingeniører eller maskinmestre skal til at belære dig om overhedning og underkølning.

Skal du bruge skorstenen til noget overhovedet bør du kigge den meget nøje efter, feks med snakeeye. Inden du bruger den, vil alt andet end at "hose den" være skørt. Altså strømpeforing.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-03-18 22:30

Citat
Hvis skorstenen er tæt og stabil , må det være i orden at bruge den

Jeg er ellers god med hjemme-brændte løsninger til? Gør Det Selv mennesker, men denne slår alt jeg har læst:
Citat
Projektet har være fremlagt 4 gange. 3 gange med den tidligere ejer, i udbud, hvor ingen har kunne løse opgaven. Denne her gang med ny ejer. Det fandt jeg først udaf senere i forløbet.
Ejer og ingeniør havde ikke været øverst oppe på loftet over loft rummene og set at skorsten går skævt. Yderelig havde de ikke taget indvendigt mål øverst.

Og kan stadig ikke forstå at du byder på noget ? INGEN åbenbart kan finde ud af.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-03-18 22:37

Citat
1. Hvorfor byde på noget....
Svar: Fordi der er beregning fra ingeniør, rør str. og førings vej.!
Jeg projekter ikke opgaven.

Hvorfor så ikke bare følge DET = som er udregnet af kloge mennesker.
Som udbyder og håndværker (der udfører arbejdet) er det så sandelig DIG der får diverse regninger/ erstatnings krav, ikke et menneske der tror han ? måske har ret i en udregning.

Men PØJ med udbuddet, trods alt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-03-18 22:47

Det var klart en af de bedre Mig-selv. At man som "ikke fag-mand" og "Ikke kyndig" vil forsøge sig med håbløse "ingeniør-ideer" som ingeniørerne ikke selv tør tage ansvaret for, bør klart få alle fornuftige til at hoppe i bak-gear. Læs for guds skyld udbuddet grundigt og få klarhed for hvem der har ansvaret for de løsninger der nu anvendes. Og husk - udbydes der iht AB 92, skal udbuddet være klart og utvedtydigt. Dvs du skal have klare og utvetydige svar på dine spørgsmål. F. eks med skorstenen. Henviser man til ABR eller ABT hopper du bare i bakgear, med mindre du har et meget modigt forsikringsselskab.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-03-18 13:17

3773 - så slemt var det nu heller ikke ment.
Jeg er selv maskinarbejder /værktøjsmager og har været på en del kølekurser - ej hadsten.

Kommentar
Fra : Mskov01

Dato : 20-03-18 14:09

Tak for alle svar. Og jo sagen lugter langt væk.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-03-18 14:58

I gamle huse med ventilationsanlæg brugte man da murede kanaler og naturligt træk. Jeg har været med til at vurdere ombygninger af den slags ved at suppere med moderne kanalerog elektrisk drevne aggregater.
Men det ærgrer mig nu noget at man absolut skal lave noget om, som har virket i over 110 år.

Man kan skam ventilere gennem en muret skorsten. Det er gjort før.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-03-18 19:19

Nåh ja Transor. Det er så smuttet for dig at huse af i dag er tætte, der er kommet nogle krav til tæthed på kanaler. Der er kommet nogle krav til energiforbrug. Der er kommet nogle krav til genvindingen, der i dag skal være så stor så du afkaster fuldmættet luft <0°. Tror du ikke du skal nøjes med at fumle med dine asbestkanaler og så undlade at rådgive en håndværker der er underlagt nutidige regler. Geeeeee.....

Kommentar
Fra : Mskov01

Dato : 22-03-18 19:43

Hej Drenge..!!??
Sidste nyt i sagen er::: ingeniør har erkendt opmålings fejl.
Udbud liger lige til højre benet for dem der kan magte mere..!
Tror lige jeg vender mit forslag med skorstensvæsnets mester.
Så er det på det rene.
Udbyd slutter i weekenden...??