/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Elektronisk køkkenvægt.
Fra : lukas2502
Vist : 202 gange
67 point
Dato : 27-02-18 10:13

Jeg har en elektronisk køkkenvægt med glas vejeflade, den tændes og slukkes ved berøring et bestemt sted. Jeg har nu oplevet at veje gulerødder, og en ruller hen over tænd/sluk stedet, at vægten reagerer på samme måde som når jeg berører tænd/sluk stedet.
Mit spørgsmål er: Hvad / hvordan tænder slukker vægten?

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 27-02-18 10:21

Det er sikkert en kapacitiv måling. Under glaspladen ligger to ledninger tæt ved siden af hinanden. De virker som en lille kondensator og kan for eksempel indgå i en svingningskreds. Hvis noget kommer ind i det elektroniske felt, der er dannet af den lille kondensator, ændres kondensatoren og dermed frekvensen i svingningskredsen.
Derefter måles frekvensen og det kan gøres på mange måder.

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 27-02-18 11:46

Citat
Hvis noget kommer ind i det elektroniske felt,
!!!!!
Ja når det gælder metal af enhver art, tænder/slukker den. Men ved feks. glas og lign. samt træ, papirembalage og kunststof af enhver art, reagerer den ikke, dog ved madvarer i plastikposer.

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 27-02-18 11:49

Det skal selvfølgelig være noget, der kan ændre det elektroniske felt. Det kan glas og tørt træ ikke.

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 27-02-18 12:01

Citat
Det skal selvfølgelig være noget, der kan ændre det elektroniske felt. Det kan glas og tørt træ ikke.

Men min finger og en gulerod samt madvarer i en plastikpose kan, igennem en forholdsvis tyk glasplade ???

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 01-03-18 10:08

Mon det er en videreudvikling af den berøringsfrie kontakt der blev opfundet for ca 50 år siden?
Kontakten kunne udløses af det "elektriske felt" som omgiver ethvert menneske!

Annuller spørgsmålet
Fra : lukas2502

Dato : 15-03-18 08:49

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål
Kapacitiv måling er en veje/ måle-proces, mit spørgsmål gik på tænd/sluk-funktionen.