/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
NAS Server
Fra : ppk
Vist : 325 gange
500 point
Dato : 16-02-18 18:06

Hej

Vi er en lille forening, der har købt denne her:

https://www.wupti.com/produkter/computer-og-it/netvaerk/nas-server/wd-my-cloud-home-8tb-nas

Men vi er løbet ind i et lille problem, vi har en masse MP4 video filer som fylder over 5GB og dem kan vi IKKE få lov at lægge ind på serveren, da den har en begrænset overførsel på 5GB

Nu er spørgsmålet, kan man formatere den ? her tænker jeg lige som en ny USB pind som er formateret i FAT32 ? den kan jo heller ikke håndtere over 4.7GB

Håber nogen kan hjælpe

PPK

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 16-02-18 18:55

Tja, der kan godt være en software begrænsning.

Jeg ville købe en brugt i3 computer og sætte harddiskene over i, og installerer win10 pro på. Det burde kunne gøres for 500 kr.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-02-18 21:22

Mig ? bekendt er dit link ikke en NAS, men en Netværks? station som bare skal koples på en USB port på en Router - hvor efter alle med kode til Router kan dele indholdet.
OG den kan formateres som du vil = men da den er på 8TB, kan der muligvis være begrænsninger/ tilladelser på den eller din pc, som ikke kan klare så stor en disk.
Citat
One central place to store all your content
Quick and simple setup from your phone
On-the-go access with My Cloud Home app
Auto backup for photos and videos on your phone
USB port to import from external USB drives
File search to find content easily
Simple sharing with family and friends
Backup for all your PC and Mac computers

Almindelige NAS kører med FAT fordi deres Styresystem ikke kan finde ud af andet.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-02-18 21:24

NB se video´en på samme side som dit link

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-02-18 21:28

Citat
masse MP4 video filer som fylder over 5GB

Du kan ? krympe dem med:
https://dvd-shrink.en.softonic.com/
Det tager sin tid, men bedre end intet

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-02-18 21:31

Citat
masse MP4 video filer som fylder over 5GB

Du kan ? krympe dem med:
https://dvd-shrink.en.softonic.com/
Det tager sin tid, men bedre end intet

Virker kun med DVD - SORRY

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 17-02-18 10:04

mig-selv

Det er så mig der troede vi havde købt en NAS server men burde man IKKE kunne formatere den ? evt. ved at finde den på netværket ?

Vores situation er den, at vi er 2 personer som har været med til at lave et lokal tv for snart mange år siden. Og nu er det lokal tv lukket, vi skal derfor digitalisere omkring 1.200 arkivbånd som skal gemmes på den der "fidus" vi har købt

Vi er så blevet enige om at hver enkelt bånd bliver gemt i MP4 1080.

Så derfor har vi mange filer på over 5 GB

Det skal lige siges, at vi er nogle ældre gubber som ikke er så godt til engelsk, derfor dette spørgsmål her.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 17-02-18 14:07

Citat
Almindelige NAS kører med FAT fordi deres Styresystem ikke kan finde ud af andet.
FORKERT!!!

En NAS kører ofte med styresystemet Linux hvor maksimalt største filstørrelse langt overstiger 5GB.

Men man skal vide hvad man gør hvis man skal skifte disken i sådan en. For et par år siden købte jeg en TDC NAS i en genbrugsbutik (personalet anede ikke hvad det var, så derfor var prisen lav). Selve disken på 500GB var færdig. Jeg fandt ud af at det var en Zyxel-NAS med noget TDC-firmware som dog kunne skiftes ud. Jeg fandt hurtigt ud af at det var Linux som kørte i baggrunden, og at den enten kunne køre med filsystemerne EXT3 eller EXT4.

Jeg satte en disk på 6TB i den, formaterede den med EXT4, og det har fungerede fint i et år nu.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 17-02-18 14:16

Hvordan tilgår i egentlig denne NAS? Bruger i FTP, Telnet, eller ligger den som et drevbogstav i stifinder? Det sidste vil jeg klart anbefale, men kræver nok at man, som jeg selv gjore, selv laver et login-script. Jeg har selv filer på 7GB på min NAS.

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 17-02-18 15:09

Soren_Steen_Nielsen

Den er forbundet til en Router, og vi logger på den via internettet der kun et login på selv om man kan tilføje andre brugere, som så kan have deres egen plads på den.

Og det er også godt så langt, vi er nemlig flere som skal kunne lægge filer op som er over 5 GB

Men problemet opstod da vi ville sende en 5.35 GB fil op til den, den skrev så at den var begrænset til kun at modtage 5 GB

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 17-02-18 16:16

Jeg har ikke kunnet finde noget om den skulle indeholde en normal filserver, men hvis den kører Linux så skulle det være mærkeligt andet. Har den en almindelig filserver burde nedstående virke:

Find ud af hvilken IP-adresse den har på jeres lokalnet. (Starter normalt med 192.168. ...) Når i har fundet den så start stifinder på jeres computer. I adresselinjen skriver i så "\\<ip-adressen>" og trykker enter. Den beder sikker om jeres brugernavn og adgangskode, den giver i den blot. I får så et vindue med alle mapperne i roden på serveren. I kan naturligvis gå ind i de enkelte mapper ved at klikke på dem.

På den måde så kommunikerer i direkte med filserveren med NFS (Network File System) i stedet for gennem en webserver.

Prøv så om i kan gemme en stor fil i en af mapperne.

Efter hvad jeg har kunne læse mig frem til så skulle den maksimale filstørrelse være 256 - 2000 GB, forudsat at den kører Linux.

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 17-02-18 17:40

Soren_Steen_Nielsen

Det er denne her side vi kan logge ind fra https://home.mycloud.com/sessions/new

Og her er der ikke muligheder for at se nærmere på evt. formatering

Vi har ellers også prøvet at være inde på computeren hvor den er tilsluttet via router, og kigge under netværk uden held sidder nu og tænker, at man måske skulle sætte den direkte til en computeren for at kunne se den via stifinder ? altså hvis det kunne lade sig gøre.

Lige nu sidder den jo til en router !

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 500 point
Dato : 17-02-18 18:22

Det link som du giver nu går til producentens hjemmeside og ikke til din egen NAS. Hvis det er sådan at du absolut skal logge ind på denne side for at kunne komme ind i din egen NAS så siger jeg tak for advarselen, for så er det bestemt ikke ind som jeg hverken selv vil købe eller anbefale.

Du skal ikke fjerne den fra routeren. Jeg går ud fra at den computer som du bruger enten sidder direkte på den samme router eller kommunikere med den via trådløst. Routeren giver din NAS en IP-adresse som du helt sikkert kan finde et eller andet sted, enten på din routers eller NAS webside. Som sagt starter IP-adressen normalt med 192.168.. Og prøv så mit forslag, og det vel at mærke UDEN USB-kabel og med din NAS siddende til routeren.

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 19-02-18 00:58

Soren_Steen_Nielsen

Ved hjælp af dine tips, og lidt roden rundt lykkedes det at få styr på det

Den skal bruge en APP eller PC DOWNLOAD fra denne her side:
http://mycloud.com/#/apps_os4

Og det bedste ved det hele er, at der så ingen begrænsning er ! man trækker så bare filerne over via sin stifinder. Jeg har lagt 5 filer over af gangen, hvoraf fler var på over 5 GB.

Godkendelse af svar
Fra : ppk

Dato : 19-02-18 00:59

Tak for svaret Soren_Steen_Nielsen.

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 19-02-18 01:01

Soren_Steen_Nielsen

Søren jeg er ked af jeg IKKE nåede at give dig fuld række stjerner det gik lige lidt stærkt.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 19-02-18 10:41

Jeg er glad for at det lykkedes for jer. Men til min egen NAS skal der ikke downloades noget, her bruger jeg blot den stifinder som allerede ligger i Windows. I tidligere Windows versioner skulle man først starte Internet Explore som så selv startede Stifinder, men resultatet er den samme.