/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Rettelse
Fra : svendgiversen
Vist : 398 gange
99 point
Dato : 14-02-18 20:48

>men min aske skal strøs ud til ænderne...

Måske skal kun halvdelen af min aske strøs ud til ænderne på Flensborg Fjord,
den anden halvdel skal så begraves her på Fjordvej...

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-02-18 22:15
Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-02-18 13:34

svendgiversen, synes du selv, at at du gør dig lystig på nogens bekostning?

Hvilket betyder

Citat
gøre sig lystig på nogens bekostning

le eller gøre nar ad nogen eller noget

http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=bekostning

Jeg ved jo, at du ikke kan blive begravet i din samleverskes have, men på naboens grund, som er kirkegården.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 15-02-18 13:36

Tænk på de arme fugle. At du kan nænne det.

M.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-02-18 18:08

Selv om jer er 8-9 år yngre end prins Henrik,
var jeg først med at ville strø min aske ud til ænderne.

Han ville så på et tidspunkt ikke begraves sammen med vor dronning,
men fortrød så delvis, en halv løsning,
som jeg også kunne tilslutte mig på et sent tidspunkt i går aftes.

Og det har intet med at gøre mig lystig på prinsens beslutning/bekostning.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-02-18 19:53

Og jeg kommer til at tænke på en gammel historie, måske har jeg fortalt den før?

En lokal beboer her, skulle hente sin brors urne i Flensborg,
men det blev is glat, og for at kunne stå fast, måtte han strø lidt ud af asken i urnen,
da han kom hjem, var der ikke mere tilbage af broderen.

Håber ænderne får mere glæde af prins Henriks og min aske??

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 15-02-18 20:27

Citat
Han ville så på et tidspunkt ikke begraves sammen med vor dronning,
men fortrød så delvis, en halv løsning,
som jeg også kunne tilslutte mig på et sent tidspunkt i går aftes
Prinsen kommer ikke i nærheden af Dronningen.
Halvdelen af Prinsens aske strøes i havet,- og den anden halvdel i urne som sættes i haven på Fredensborg Slot. Dronningen skal begraves i Roskilde.

Kommentar
Fra : for_lækker

Dato : 15-02-18 21:09

Citat
Måske skal kun halvdelen af min aske strøs ud til ænderne på Flensborg Fjord
Hvorfor genere ænderne. De har ikke gjort dig noget...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-02-18 21:27

Hvis det er rigtigt, synes jeg det er lidt trist,
normalt begraves ægtefæller ved siden af hinanden.

Og en ny enlig Dronning behøver jo ikke mere blive begravet i Historiske Roskilde?

For mit eget vedkommende, kan jeg så ikke selv bestemme,
ænderne og/eller ikke indviet jord??

Min første kone er begravet i en anonym kirkegårds urne,
og jeg er ikke gift med min nye kone, så valget er foreløbigt åbent...

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 99 point
Dato : 15-02-18 22:22

Citat
Hvis det er rigtigt, synes jeg det er lidt trist,
normalt begraves ægtefæller ved siden af hinanden.

Den nu afdøde prins Henrik meldte for et "par" år siden ud, at han ikke ville begraves i Roskilde ved siden af sin hustru, Dronningen. Han var sur over, at han ikke kunne blive konge af Danmark.

Citat
Og en ny enlig Dronning behøver jo ikke mere blive begravet i Historiske Roskilde?

Nu er Dronningen jo ikke ny, men hun er blevet enke. Traditionen for at de kongelige bliver begravet i Roskilde, har mange år på bagen.

Citat
For mit eget vedkommende, kan jeg så ikke selv bestemme,
ænderne og/eller ikke indviet jord??

Hvis du vil smides ud til ænderne, så skal du huske at gøre opmærksom på det, mens du er i live.

"ikke indviet jord" hvis du med det mener i de ukendtes grav på en kirkegårdså er svarer ja, men i en privat have, så er svaret nej.

http://www.km.dk/borgerinformation/doedsfald/askespredning/

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-02-18 11:23

Tak ans, det vidste jeg ikke.

Håber prins Henrik har udfyldt skemaet og fået det godkendt inden han døde?
Det har jeg ikke, endnu...

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 16-02-18 18:40

En skam,at han ikke selv kan overvære begravelsen,så kunne han opleve,at han for en gangs skyld kommer før dronningen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-02-18 19:13

Jeg synes vor dronning skal flytte sin grav til Fredensborg,
senere og ved siden af prins Henrik, der nu endelig kom først.

Han har jo nok sørget for begravelse der, for hans halvtomme urne?

Det har jeg ikke endnu, men rigtigt, vi har en skrænt op til kirkegården bagved,
et træ er væltet og noget af hegnet ind til kirkegården er revet ned.

Hvis nu min kones søn vil begrave min, også halvtomme urne,
på den anden side af hegnet, og altså inde på kirkegården,
er det så også legalt, og helt sikkert i indviet jord??

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-02-18 10:07

Tak for svaret ans.