/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Amaryllis
Fra : jensviggo
Vist : 427 gange
50 point
Dato : 13-02-18 07:50

Jeg har for ca et halv år siden fået 4 potter med 1 amarylis i hver. De har ikke været i blomst, de står nu med ca en halv meter lange grønne blade, og gør ingen tegn på at komme i gang.

Hvad gør jeg for at få dem i gang med at blomstre, Skal jeg klippe dem ned, eller?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-02-18 08:44

Du skal nok give den en omgang med temperaturer og daglængder, som er nødvendig for at få den til at skyde og blomstre. Altsammen forudsat, de har samlet nok næring i rødder og knolde. Det er noget af forskellen på specialgartnere og os andre.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-02-18 15:13

Hvordan ser løget ud?

Amaryllis kan formeres på to måder. Enten ved adskillelse af løgene, der tit deler sig i flere. Hvert løg kan så blive en ny amaryllis, der springer ud med blomster et lille års tid senere.

Men amaryllis kan også formeres ved frøsætning. Så skal man bestøve blomsterne med en lille pensel når de står med blomster.
Så vil der dannes frøknuder i blomsterne og når de åbner sig vil de vise sig at indeholde mørke, bladformede frø.
Frøene skal sås og passes så der bliver dannet løg, der bliver større for hvert år. Fuldstændig som man passer en voksen, afblomstret amaryllis.
3-4 år går der, før løget er blevet stort nok til at sætte blomst..

Så hvis dine amaryllis står med lange blade, lille løg og uden blomst, så er det nok fordi de er fremdrevet fra amaryllis-frø.
Så må du bare blive ved med at passe dem omhyggeligt et par år endnu.......

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-02-18 18:40

Det ser ud som om Birgitta har læst på lektien. Følg rådet.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 14-02-18 10:20

Jeg tror også det kan spille ind hvor du har haft dem stående.

Da jeg var barn havde min mor altid en amaryllis, og når den havde blomstret blev den stillet ind i skabet under køkkenvasken, og kom mikke frem igen før den begyndte at sætte nye blade.

https://www.havenyt.dk/artikler/prydhaven/blomster/loeg_og_knolde/1130.html

Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 14-02-18 10:28

Hej Trollepige, lige det jeg ville foreslå.

En i familien stillede den ind i klædeskabet med det resultat, at den havde vokset sig ind i hendes mands jakkeærme og satte knopper.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 14-02-18 12:30

Citat
En i familien stillede den ind i klædeskabet med det resultat, at den havde vokset sig ind i hendes mands jakkeærme og satte knopper.

Fidusen ved, at bruge skabet under køkkenvasken har nok været, at min mor så fik øje på den når den satte blade.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 14-02-18 14:00

Pbp,
Det var nu egne erfaringer.
Jeg havde en periode for mange år siden, hvor jeg tilbragte mange timer daglig på mit værelse.. sammen med en smuk knaldrød amaryllis..

Jeg tegnede og malede den smukke blomst i de forskellige stadier, fra løg med spire og til fuldt udsprunget..

Og så lagde jeg mærke til, at blomsterne havde både støvdragere og grifler.
Så prøvede jeg -for sjov skyld- at bestøve blomsterne. Jeg penslede hver enkelt blomst med støv fra de andre blomster. Mange dage i træk.
Minsandten om ikke det nederste at blomsten begyndte at svulme op!
Og det blev den ved med, til den meget senere begyndte at se blød og vissen ud i stænglen under bulen..
Den fik lov til at blive siddende til bulen var moden og begyndte at lukke sig op. Så kunne jeg se de mange, smukt placerede mørke frø indeni.

Desværre var mit ufrivillige ophold på værelset ved at være slut på det tidspunkt. Så jeg fik aldrig selv afprøvet om jeg også kunne få frøene til at spire og blive til nye løg.

Åjo.. de 3-4 års tid var noget jeg har googlet mig til..

Det skulle da absolut være muligt. Der kommer i hvert fald så mange frø, så man kan lave en masse forsøg.

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 15-02-18 06:47
Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-02-18 07:17

Jensviggo, amaryllis plejer at have store løg når de blomstrer.
Jeg TROR ikke at dine har har særlig store løg, men det er svært at se på billedet. Løgene er næsten helt skjult i jorden. De plejer kun at være dækket to trediedel eller halvt af jord..

Uanset om de manglende blomster skyldes at formeringen er sket ved at dele moderplantens løg ved at flytte små sideløg til egne potter, eller ved at så frø fra moderplanten, så har planterne brug for en hvileperiode, hvor løgene samler næring og vokser, så der er næring nok til den imponerende kraftanstrengelse, det er at danne knopper og folde dem ud til kæmpestore blomster. Samtidig med at planten skal bevare og helst forøge løgets størrelse.
..når du har fået FIRE planter af nogen, så kunne det jo godt tyde på at nogen har sået en masse frø.
Og så skal der bare tid og tålmodighed og omsorg til for at få dem til at blomstre. Det er “børn”.

Det er et spændende projekt. Du kunne jo tale med den glade giver og få gode råd til, hvordan du bedst nurser de unge planter...

Jeg tror ikke du skal klippe det grønne væk. Det skal visne stille og roligt, så løget kan trække saft og kraft til sig.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 15-02-18 08:50

Jeg er helt enig med Birgitta.

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 15-02-18 09:05

Tak for svaret. Jeg bevæbner mig med tålmodighed, og vil kontakte den glade giver.