/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
CO2 eller ? kunstig kulstof
Fra : mig-selv
Vist : 176 gange
100 point
Dato : 13-02-18 00:08

Til akvarie planter, har været oppe mange gange - men igen.
Mange skriver man ikke får alger osv.
Link til:
https://www.google.dk/search?q=easy+carbo+vs+co2&oq=easy+&aqs=chrome.4.69i57j69i60l2j69i61j69i59j0.8185j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Selv bruger jeg Easy Carbon, men overvejer at gå over til ren CO2 (svineri?)
Men alt for ? planterne.

Spørgsmålet:

KAN planterne finde ud af ? om det er det ene eller andet
.

Mine planter vokser som men visse andre kan bare ikke finde på at gro efter flere år = Cryptocyrner - med eller uden bundlags gødning.
De er til stede men? de holder vist ferie = flere år? er det muligt.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 13-02-18 17:48

Co2 og easy carbon er to helt forskellige måder at reducere alger.

Grunden til at der kommer for mange alger er primært at der er for mange næringsstoffer i vandet. Det fjernes nemmest med en ionbytter og holde styr på pH.

Alternativt kan du skifte vandet oftere og bruge regnvand.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-02-18 22:07

Citat
ionbytter

Tak for svar.
Er det det man kalder omvendt osmose/(ikke Voldsmose) = blødt vand så kommer der stadig alger i vandet.
Men igen kommer det an på hvad foder osv man ellers tilfører vandet.
Mit? alge problem er kun i top og bund af akvariet, og ikke noget der generer mig - det undrer mig bare at selve planterne kan kende forskel på co2 og ? kunstigt samme.

Samt visse former for ´symbiose´ mellem planter kan nedsætte? alge vækst, ikke noget jeg selv har prøvet, bare læst om.
Mine Cryptoér har alger, men de kan ikke udvikle sig på planten som jeg har haft knap 3 år, mens nabo planten dør / overdynges af alger (LANG tid siden).
Og der ryger 1/3 vand hver 2 eller 3 uge.