/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
El ledninger farvekode
Fra : return
Vist : 296 gange
100 point
Dato : 05-02-18 19:49

Hej nogen der mon kan fortælle lidt om farvede ledninger i ældre el installationer feks er fasen hvid den er der jo strøm på men så er der både røde - grønne - gule- mørke blå -lysblå -sorte nogen der har et bud på hvad de forskellige farver er. Det er ledninger der sidder i loftet ved lampe udtag samt ved div kontakter d

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 05-02-18 19:59

Hvis du havde været autoriseret elinstallatør, så havde du vidst og du måtte "pille" ved, men da du ikke er, skal du overlade det til nogen, der ved noget om det.

Nogen af ledningerne er til korrespondanceafbryder(e).

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 05-02-18 20:31

Kommer lidt an på årgangen af installation.
Du kan meget nemt måle dig frem til, hvad der er fase og hvad der er nul

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 06-02-18 00:37

Nu kommer det sjove ang farvekoder den hedder gul/grøn ledning må ikke anvendes til andet ind jord.alle andre farver MÅ bruges som strømførende ledninger det anbefales dog at blå benyttes til den neutrale
Men det er ikke et krav.

I ældre installationer er nullederen somregl sort og nogle gange blå

Blå bruges som fase/nul
Sort bruges Som fase/nul
Rød bruges som fase/jord
Hvid, brun, mf er som hoved reglen strømførende ledninger.

Men er man det mindste i tvivl så ring til en elektriker, for han/hun burde kunne måle sig til hvad der er hvad

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 06-02-18 12:04
Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-02-18 12:23

Det er forfærdeligt hvad enkelte kan skrive herinde om elteknik.
Alle ledninger i installationen er strømførende , eller kan blive det. ellers var der jo ingen grund til at have ledningen.
Der er kun en regel som skal overholdes :
Hvis der er en gul/grøn ledning, så må den kun bruges som beskyttelsesleder. I elektrikerslang kaldet jord.
Men selv den regel, har jeg set overtrådt af fagfolk.
Resten som du kan læse om forskellige steder er kun sædvaner, som ikke alle har fulgt.
Med andre ord ,du kan ikke basere noget som helst på farverne. Det med at måle sif frem er heller ikke så nemt.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 06-02-18 19:34

Hvis du bor til leje vil jeg anbefale dig, at spørge udlejer.

Da jeg flyttede ind i min nuværende lejlighed (bygget sidst i 50'erne) kunne jeg ikke helt gennemskue ledningerne i udtaget i loftet, og der var ting der ikke virkede uanset hvad jeg prøvede.
Jeg havde sørget for at være godt udstyret med sikringer, og så prøvede jeg mig frem, med hjælp fra en kammerat.
Men et af udtagene kunne vi bare ikke få til at virke, så jeg fik mit boligselskab til, at sende en elektriker ud og se på det. Med hans forklaring lavede jeg en tegning over ledningerne i lofts-udtaget, og den har jeg haft glæde af et par gange siden.