/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Indstilling af EGR ventil
Fra : Lincoln1242
Vist : 261 gange
37 point
Dato : 29-01-18 13:17

Jeg har gennem nogen tid (2 år!) haft en motorlampe, der lyste periodisk, i min Chevrolet Epica, 2,5 årg. 2006. Motorlampen var typisk tændt et par dage ad gangen med nogle måneders mellemrum. Da der intet har været at udsætte på motorgang, benzinforbrug, olieforbrug osv., så har jeg ikke gjort yderligere ved det. Men for et halvt år begyndte den så at lyse permanent, og da den ikke vil kunne gå gennem et syn med lysende lamper, så tænkte jeg at jeg hellere måtte få gjort noget ved det.

Jeg kørte i første omgang til min faste mekaniker. Ud fra fejlkoden kunne han se at det var EGR-ventilen, der drillede. Han kunne ikke se om det var noget, der ville kunne klares med en rensning (sod osv.) eller om det måske var elektronikken, der var krudtet af. Han nulstillede fejlen, så motorlampen slukkede. Den tændte dog igen senere samme dag.

Jeg afmonterede EGR-ventilen, og rensede den med et dertil egnet produkt. Den var temmelig sodet/kokset til. Der sidder en fjederbelastet pal, der skal kunne bevæge sig op og ned – den var kokset til, så den slet ikke kunne bevæge sig. Jeg fik den renset så godt jeg kunne, så palen igen kunne bevæge sig. Men motorlampen lyste fortsat, og jeg har nu bestilt en ny EGR ventil på nettet.

Jeg har forstået så meget, som at en ny EGR ventil skal grundindstilles og at det skal ske via en ”tester”.

Testeren, er det blot sådan en som denne? http://www.thansen.dk/product.asp?n=-449980797&pn=-449980796 Hvis ja, hvordan grundindstiller man EGR’en?

Eller er testeren noget specielt isenkram, som kun mekanikeren har?

Jeg var i den naive tro at jeg blot skulle knalde den nye EGR på – og så spillede det bare… ;)

Accepteret svar
Fra : kenwood

Modtaget 37 point
Dato : 29-01-18 16:09

det kan du ikke med sådan en tester, den kan udlæse fejl men ikke rette dem. i øvrigt koster den på ca 40 kr på ebay. hvis du er fra det nordjyske har jeg en ny du kan få gratis.

Godkendelse af svar
Fra : Lincoln1242

Dato : 30-01-18 09:59

Tak for svaret kenwood.
Jeg er desværre ikke fra det nordjyske - men problemet har tilsyneladende løst sig selv. I hvert fald er motorlampen slukket nu!