/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Finde lægter i væg
Fra : Lincoln1242
Vist : 332 gange
100 point
Dato : 28-01-18 17:55

Jeg er ved at montere nogle fodpaneler på en gipsvæg, men de har meget svært ved at sidde fast, hvis skruen kun har gipsen at holde fast i.

Så jeg købte en Stanley S150 detektor, og tænkte at så var det nok en smal sag at finde lægterne. Men nej. Detektoren kan ikke finde lægterne, til gengæld ”finder” den lægter, der ikke er der, og den fortæller mig også at der bag mine vægge gemmer sig et sandt spindelvæv af elledninger – selv om jeg véd at der ingen ledninger er (har selv bygget væggene i sin tid).

I morgen ryger detektoren retur til butikken. Og jeg har kigget mig om efter en anden. Men anmeldelserne af disse detektorer er generelt ikke gode. Kritikken går dels på at de slet ikke kan hvad de lover, dels på at de ikke er særlige brugervenlige.

Er der nogen i dette forum, der har prøvet en detektor/lægtesøger, der virker efter hensigten? Eller er der nogen der har et godt fif til, hvordan man finder lægterne i væggen – uden at bore 500 huller langs væggen?

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 28-01-18 18:39

Jeg kan ikke se for mig at nogen dektektor kan finde noget ikke induktivt materiale (læs træ).

Men enten ville jeg lime listen på - eller også så ville jeg sømme langt nede i bbundlægten - eller også vill jeg med en boremaskine med små bor prøve at finde mønsteret i lægterne - de står garanteret med en fast afstand de fleste steder.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 28-01-18 19:54

Bank på væggen. Du kan høre hvor der er noget der er mere massivt end gipsen.
Men noget helt andet er, at det er bedre at lime dem fast med montagelim. Så slipper du også for at se på skruerne.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-01-18 23:21

Det er kun stållægter, som kan findes med en metaldetektor.
Trælægter finder man bedst ved at banke sig frem, som trimare 46 skriver.
Men hvis det er dobbelte gipplader eller en rimelig kraftig god gipplade , burde paneler kunne sættes op med gipspladeskruer også uden at ramme lægtrene.

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 100 point
Dato : 28-01-18 23:44

Citat
Trælægter finder man bedst ved at banke sig frem, som trimare 46 skriver.

Eller bruge en KRAFTIG magnet? hvis skruer/andet er lavet af metal - men det er de sikkert hvis det er en ældre væg.
Lad børnene lege = eller køb en kraftig AKVARIE rude renser.
Eller en metal-detektor

Nå - bare endnu en tosset ide fra mig
Citat
(har selv bygget væggene i sin tid)

Så må du da kunne huske fra hvilket hjørne du startede + afstand mellem lægterne.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 29-01-18 05:32

Såfremt at væggen er lavet rigtigt så ligger der en bundramme ca 40mm fra gulv og op. 2lag gips ca 26mm + panel tykkelse så er vi oppe på ca 40mm ( så skruelængden skal min være 50mm ( 55-60mm anbefalet ) så er det næste spørgsmål er det træ eller stål regler der er brugt? Tag en 8-10mm bor og lav et hul ca 30mm overgulvet bor forsigtigt så burde du ramme enten træ eller stål vælge her efter den rigtige skruetype til stål eller træ

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 29-01-18 05:43

Så ikke lige at du selv havde lavet væggen så burde du jo vide om du har lavet en bundramme og om det er træ eller stål. https://www.multikoeb.dk/gipsdybler-3517/fischer-gipsdybel-gkm-metal-100stk-pak-p158492?gclid=EAIaIQobChMI-LP8taz82AIVjPhkCh1gGQAiEAQYASABEgJ_z_D_BwE

Kommentar
Fra : Lincoln1242

Dato : 29-01-18 09:24

Jeg har i mellemtiden selv fundet en brugbar, lavpraktisk løsning. Nemlig den, som mig-selv nævner – en kraftig magnet gør jobbet ganske godt! :) Og når jeg først har fundet én lægte, så ved jeg at den næste er ca. 60 cm. derfra (så jeg ikke skal ”skanne” hele væggen med magneten).

Det med at banke på væggen har jeg prøvet – det er ikke muligt for mig at høre forskel (og nej, mine ører fejler ikke noget ;))

Tak for alle svar!

Godkendelse af svar
Fra : Lincoln1242

Dato : 29-01-18 09:24

Tak for svaret mig-selv.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 31-01-18 21:38

Ikke mig der fik den geniale ide, men når man har læst diverse (Gør det selv) blade osv gennem mange år, kan man pludseligt huske andres gode råd - og give dem videre årtier efter.

Minder mig om en artikel om orm i træ/ træbiller, der kunne man dræbe dem med micro-bølger - som igen havde problemer med ´metal´ i træet og enten satte ild til samme eller brændte apparatet af.

Men selvfølgelig har tiderne forandret sig, og man kan købe næsten alt? til de små ting.