/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Beskæring-foto-tekst.
Fra : Mosebaek
Vist : 293 gange
100 point
Dato : 26-01-18 16:40

Jeg tager en del snapshots og print screens. Beskærer dem m.m. i den alm. Paint program. I Windows XP åbner jeg dem så i "Microsoft Photo Editor", for bl.a. ordentlig placering midt på skærmen.

Dette lille program (Microsoft Photo Editor) savner jeg meget i Windows 10. Findes der noget tilsvarende her (Win10). Har kigget på nogle, men synes de er alt for omfangsrige/besværlige.

M.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 26-01-18 17:12

Brug Irfanview http://www.irfanview.com/

Eller FS Viewer http://www.faststone.org/FSViewerDownload.htm

Begge er GRATIS

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 26-01-18 17:56

Og de er på DANSK, eller kan blive det!

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-01-18 17:57

Prøv at se i din Office mappe om der ikke ligger et billed behandligsprogram.
Selv bruger jeg Office 2003 og Microsoft Office Picture Manager til de små redigeringer..

Det lader til du kan hente det her:
https://support.office.com/en-us/article/where-is-picture-manager-58837c3e-34db-4904-95e8-4eca7b7c5730

Kommentar
Fra : netop

Dato : 26-01-18 18:20

Der er jo intet i vejen for at du kan installere din "Microsoft Photo Editor" i Win 10 - det har jeg gjort, da jeg heller ikke kunne undvære dette geniale stykke værktøj, som ikke nogle af de andre alternativer kommer på højde med.

Du smider bare din Office skive i og installerer din 'Microsoft Office Picture Manager'.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-01-18 18:48

Med hensyn til dine screen-shot kan du måske bruge klippeværktøjet som er i win 7.8 og 10
Start > rul ned til windows tilbehør > klippeværktøj > klik og vælg tilføj til start >
eller tilføj til proceslinje.

Hvis du vil have en udfoldet menu med i dit klip, så sætter du bare forsinkelse på.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 26-01-18 23:31

Citat
Du smider bare din Office skive i og installerer din 'Microsoft Office Picture Manager'.

Desværre har jeg ikke en sådan. Bruger Libre Office.

I XP er det utrolig nem: Klip, ind i Paint, gem i Stifinder/dokumenter. Højreklik på fil, åbn Microsoft Photo Editor, gør det fornødne...og vupti.

Har over 3000 billeder fra Spaghetti Westerns, som jeg har beskåret og sat navne på. Billeder som jeg klipper mens filmen kører, og redigerer bagefter. Det kører næsten aut. på Win XP.

Billeder og tekst filer, klippet fra Win 10, sender jeg så ind til XP`en pr. e-mail, til redigering.

Her synes jeg Win 10 er mangelfuld. Modsat er jeg imponeret over, at Win 10 (64 bit) kan køre en 16 bit version af Paint, som jeg har kopieret fra Win XP maskinen.

Jeg skriver alt dette, for at i bedre kan bedømme, hvad det er jeg ønsker.

M.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-01-18 11:27

Du kan jo gøre som jeg gør......................beholde den gode gamle XP .

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 27-01-18 19:03

Citat
Du kan jo gøre som jeg gør......................beholde den gode gamle XP .

Det gør jeg saftsuseme også. Den er fra 2004. Ingen opdateringer i årevis....kører som smurt.

Som skrevet, skal der laves noget redigeringer, eller andre finurligheder, er det den jeg ty`r til.

Kun lige nem-id / netbank, er den fritaget for. Har aldrig haft en virus, eller slige ting. Og den har ikke været skånet, skal jeg hilse og sige.

M.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 27-01-18 19:36

Du kan prøve/bruge FS Viewer som portabelt program, skal ikke installeres

Det er ganske nemt og det kan de mest alm. ting, bruger interfacet minder om stifinder.
Du kan bladrer rundt i mapper og kan se miniaturer af billeder, dobbeltklik på billede åbner det i fuldskærms mode, tast ESC så kommer man retur til oversigten, skal du klippe taster man X så åbner et redigervindue med det aktive billede, og man kan tegne, sætte tekst på billede og en masse andet!

Så prøv det, i stedet for at blive hængende på det gamle program!

Om programmet
http://www.faststone.org/FSViewerDetail.htm

Download
http://www.faststonesoft.net/DN/FSViewer64.zip
Når zip fil er hentet, højreklik og pak ud!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-01-18 21:03

Når nu du er så overmodig, og håber på at din XP ikke vælter en dag - så tag og brug dette program som kan lave en backup af hele din XP og du kan lægge den på en ekstern harddisk.

Programmet er her:
https://www.aomeitech.com/aomei-backupper.html
Klik på den blå "Download freeware"

Du kan bare spørge for jeg bruger den selv.

Klaudi - tak den viever må jeg prøve en dag.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 27-01-18 23:24

Et interessant mulighed fra Klaudi, som jeg vil afprøve. Men jeg er jo ikke så hurtig i vendingen. Varer lidt det fiser ind. (75 år).

Citat
Når nu du er så overmodig, og håber på at din XP ikke vælter en dag

Bare rolig, jeg er sikret med livrem og seler. Ved godt den lever på lånt tid. Alt ligger på fire (4) identiske USB stiks. + det meste også på Win 10`eren. + konens Win 7`er.

Jeg har nemlig oplevet een gang, en USB kollapsede. Uvist af hvilken grund. Jeg er ellers meget omhyggeligt, med at lukke dem inden udtag.

Hele ens liv, ligger jo efterhånden på elektronikken, enten man kan li`det eller ej.....billeder helt fra Agfa Clark`ens tid. Regnskaber ikke mindst. Bl.a. derfor jeg har brug for beskæring, og at kunne sætte kommentarer ind.

M.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-01-18 12:03

Det jeg mener er, at lave backup af hele XP styresystem med programmer osv.
Når/hvis XP går i kludder - installerer du bare din backup som ligger klar på en ekstern harddisk.
Tidsforløb ½ - 1 time
Det gør jeg selv, med mine XP , Vista og Win 7, 8, 10

Kommentar
Fra : for_lækker

Dato : 28-01-18 12:20

Jeg bruger xnview som er et godt program til bl.a. multi beskæringer, multi omdøb osv. programmet er gratis og er med dansk sprog. Du finder det her https://www.xnview.com/en/xnview/

Kommentar
Fra : for_lækker

Dato : 28-01-18 12:27
Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 28-01-18 16:32

Foreløbig tak til alle. Ikke mindst for links til prg., som jeg lige skal fordybe mig lidt mere i.

Citat
Det jeg mener er, at lave backup af hele XP styresystem med programmer osv.

Jo men, hvis min gamle HP pavilion t370 stationær himler, kan jeg da nok ikke uden videre, installere det hele på en nyere maskine.

M.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-01-18 17:25

Jeg tænker mest på ..................hvis du " roder "

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-01-18 00:19

Citat
Dette lille program (Microsoft Photo Editor) savner jeg meget i Windows 10.

https://support.office.com/en-us/article/where-is-picture-manager-58837c3e-34db-4904-95e8-4eca7b7c5730

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 29-01-18 12:49

Atter tak for interesse, vedr. mit spørgsmål.

(Selvom, det var dette smedens kat døde af).

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 09-02-18 12:38

Jeg har skam ikke glemt mit spørgsmål, bare ikke haft tid endnu, til at afprøve forslagene endnu.

M.

Kommentar
Fra : for_lækker

Dato : 12-02-18 16:49

Faldt lige over en smule hjælp til XnView her http://www.vigerslevvænge.dk/xn/