/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Hvordan for i tid til st dyrke hobby
Fra : bodillouise
Vist : 331 gange
50 point
Dato : 14-01-18 16:32

Som kvinde på 41 år med stort hus på 280 m2 og stor have (blomst- køkkenhave, drivhus og græsplæne), hund, datter og mand. Med job på 37 timers arbejdsuge. Hvordan får i tid til at dyrke jeres forskellige hobbyer ?
Jeg har det bedst med rengøring og praktiske gøremål fra morgenstunden og syntes ikke jeg bare kan gå i gang med hobby, hvis ikke huset er rydde opJeg ved ikke om jeg har for mange, for jeg kommer ingen vejen, med de hobbyer jeg har.
Mine hobbyers er papirklip, have, læse, slægtforskning, igang med st lære at hækle. Evt. Lidt broderi og syning, strømpenisser.
Jeg ville gerne igang med flere spændene ting, men syntes også det er fjollet, når jeg ikke har tid til alt det andet jeg gerne vil lave.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 14-01-18 17:26

Ja strøm-penisser eller strømpe-nisser er sikkert sjovt ? Men lav det til sommer-/vinterhobbys! Nogle gør rent flere gange om ugen - men når vi ser på de ældres behov fra et politisk synspunkt er en gang hver 14. dag ok! Nogle andre giver det en overhaling tirs- og fredag og så de rigtigt store til jul og sommerferien! Det er nu du bør tænke på dine 10 hektar jord og planlægge din køkkenhave! Håndarbejde om vinteren og alt det andet i sæsonerne er mit forslag til dig!
venligst
MV2
PS jeg går på jagt og det er så min hobby i sæsonen! Nu mangler jeg bare arealet som jeg kan gå på!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-01-18 17:49

Jeg kan godt lide din rangfølge > hund, datter og mand.

Som pensinister har vi rigelig tid, og min kone har en datter, som kommer før min hund.

Hvis du går på jagt så skyd nogle ulve, de hører ikke hjemme i Danmark,
nu skal ulveungerne bare have gps, og hvad så med de stakkels får?

Med dit sjældne navn,
hvis du har problemer med slægts forskning hjælper vi dig gerne...

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 14-01-18 21:00

Græsplæne = robot. Hvis det er dig der står for at klippe græs, er det virkeligt godt at få en robotklipper. Købte selv en sidste år, noget af det bedste vi har købt i lang tid. Græsset er altid pænt og nyklippet, og her sparer man mange timer over en sæson. (ærgrer sig aldrig mere over at plænen skal klippes, jeg ville hellere have lavet hobby)
Robotstøvsuger ! Klare ikke rengøringen fuldstændigt, men er en god hjælp. Konen købte en for nyligt, og den er bedre, end jeg havde regnet med. Spare os for en del tid, gulvene er altid nogenlunde rene, skal dog over det en gang imellem med den almindelige støvsuger, men ikke nær så ofte som før. Vi har ingen hund, men det har en af mine kollegaer, som også har fået robotstøvsuger. Han fortæller om store tidsbesparelse mht. støvsugning.
Jeg tror, du vil for meget (har for mange hobby'er).
Jeg kan genkende det lidt fra mig selv, da jeg var lidt yngre. Droppede to af dem fuldstændigt. Har ikke savnet dem, men de kan jo selvfølgelig genoptages.
På denne måde har jeg fået mere tid til mine hobby'er, samtidigt med at gøre mere ud af dem jeg har gang i. Nogle af dem pakker jeg væk et stykke tid (2-6 mdr. årligt) til gengæld går jeg "all-in" på dem jeg dyrker i øjeblikket. Syntes selv jeg får mere ud af det på denne måde, men det er jo ikke sikkert det virker for dig.

Blot et par råd om hvad jeg gjorde.

MVH

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 14-01-18 21:11

Du kunne jo uddelegere nogle af opgaverne til datteren og manden.
Støvsugning, havearbejde, madlavning osv kan da sagtens varetages af andre end kvinden i huset.
I en moderne husholdning er det da meget normalt at man deles om opgaverne

Accepteret svar
Fra : Oldboston

Modtaget 50 point
Dato : 15-01-18 14:01

Jeg er ganske vist mand og meget ældre end du, men genkender bestemt problemstillingen fra mit eget og min hustrus liv, som det formede sig, da vi var yngre. Det er virkelig svært at finde tid til fritidsinteresser, og du nævner flere områder, som kunne interessere dig.
Der er to råd, som jeg vil give ud fra et langt livs erfaring - og ikke kun egne erfaringer, også de iagttagelser jeg ar gjort hos andre,

Det ene råd er, at du er nødt til at begrænse dig. Mest muligt, Begrænsningens kunst er det allersværeste, for du vil gerne både dyrke have, slægtsforskning, brodere etc. Men du må være benhård over for dig selv og udvælge højst to interesseområder.

Da du nu har en have at se til, kunne du med fordel vælge haven som den ene hobby. Havedyrkning byder på endeløse glæder, når du først får øjnene helt op for det. Du kan melde dig ind i Haveselskabet, så får du tilsendt deres virkeligt spændende blad. Eller du kan abonnere på et af de haveblade, der kan købes i kiosker, f. eks. Isabellas, Du kan låne yderst interessante bøger på biblioteket og vælge at specialisere dig, for eksempel i at dyrke roser eller stauder eller frugtbuske eller urter, som kan indgå i madlavningen. Du kan endda melde dig ind i en forening af rosen-dyrkere, krysantemumselskabet eller anden specialforening, hvis du vilk have specialviden nok på et bestemt område. Når du engang bliver pensionist, vil du være glad for, at du valgte den hobby.

Men vælg en hobby mere, som du kan dyrke indendørs. Alle de du nævner er spændende og udmærkede, men nøjes med en. Og her kommer råd nummer to, som jeg mener, du er nødt til at følge: Du skal skemalægge din tid til hobbyen. Hvis du f. eks. vælger slægtsforskning, så afsæt for eksempel to timer hver uge, en fast ugedag, og spring ikke over. Du kan have den regel for dig selv, at hvis du må springe over alligevel, så tager du en time ekstra næste gang.

Hvis du vil strikke. brodere eller lignende, så fiund eventuelt et par andre kvinder, som også gerne vil være med, så I kan danne jeres eget fællesskab: eller måske er der allerede en lille strikkeklub el. lign. i nærheden, som gerne vil have dig med. Det at I er flere, betyder faste tider og at du bliver holdt op på faste aftaler.

Nogle af dine interesser må du opgive, desværre. Men måske bliver der tid engang, hvor de nuværende hverdagsaktiviteter fylder mindre end i dag.

Fra mine egne erfaringer kan jeg fortælle, at jeg altid har været interesseret i sprog. I mit arbejde havde jeg ofte brug for at kommunikere på tysk og engelsk, og også med skandinaviske forretningsforbindelser, og den sproglige side af sagen interesserede mig meget, og jeg sørgede også for ind imellem at følge nyttig undervisning, endda også kostbare enetimer forud for vigtige forhandlinger. Men efter at jeg blev pensionist, fik jeg en uimodståelig lyst til at lære et sprog mere, et helt andet sprog, et sydeuropæisk sprog, som jeg aldrig haavde beskæftiget mig med. Jeg begyndte så på et kursus på internettet, først et gratis, senere betalte kurser, og efter halvandet år kunne jeg uden større vanskeligheder læse alle almindelige tekster i aviser og ugeblade på det sprog. Men for mig var det afgørende vigtigt, at jeg skemalagde mine studier, 3 dage om ugen á 1-2 timer hver gang. Ellers var det løbert ud i sandet.

God fornøjelse.
Oldboston

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 15-01-18 15:32

Citat
og syntes ikke jeg bare kan gå i gang med hobby, hvis ikke huset er rydde op

Den kender jeg godt.

Men samtidig har jeg erfaret, at hvis jeg lader møget ligge og bruger noget tid ved min symaskine eller strikkemaskine, så får jeg mere overskud til, at gøre de kedelige ting.

Så øv dig i, at lade møget ligge, og prioriter en af dine interesser. Møget løber ingen steder.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-01-18 22:33

Citat
Som kvinde på 41 år

Glem ´huset´ en enkelt uge og prøv det første der lige rammer din tanke gang OG UDFØR DET,
SÅ GAMMEL er du heller ikke, jeg sidder og venter på POST som aldrig kommer mere - latterligt.

Og en til tænkeren:

https://www.youtube.com/watch?v=l2XRZRFMaBo

Citat
Møget løber ingen steder.

Netop - men det gør tiden med at tænke på det..

Jeg læste engang, at dem der har et rodet ´hjem´ også er de mest kreative mennesker, som kan finde ud af det hele = ? uden at skulle lege med andres ´børn´.... for at have det godt.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 15-01-18 23:37

Citat
Jeg læste engang, at dem der har et rodet ´hjem´ også er de mest kreative mennesker, som kan finde ud af det hele = ? uden at skulle lege med andres ´børn´.... for at have det godt.

Den vil jeg godt skrive under på.

Jeg har altid gang i et eller andet. Symaskine, strikkemaskine, strikke i hånden, papirklip, perlesyning, lædersyning, smykkefremstilling + det løse.

Lige nu ligger der et strikketøj på sofabordet, og på spisebordet ligger der forskellige ting til maskinstrikning.

Det er bedre at have system i rodet end at have rod i systemet.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-01-18 14:27

Citat
Hvordan for i tid til at dyrke hobby
?
Nemt: Ingen kone/kæreste, ingen børn, ingen gæld, intet arbejde!
</SINGLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-01-18 14:31

Ps. Ingen hund, men en akvariefisk og 2 papegøjer. Jeg behøver hverken at snakke eller 'gå tur' med dem. De behøver kun vand og føde. Papegøjerne får dog altid et par ord med på vejen.
Jeg ka' sgu ik' la' vær' !
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-01-18 14:37

Pps. Mine hobby's er også nemt overskuelige. Citeret fra min egen profil:
Citat
Programmeringsprogs syntaks, semantik, design og implementation.
Webprogrammering/-standarder i XHTML, CSS og Javascript.
Kunstig intelligens. (AI)
Erkendelsesteori. (Cognitive science)
Science fiction. (..både: Film og Litteratur)
Lystfiskeri.
Akvariefisk & Opdræts Papegøjer.
Fly & Tank historie.
Cykelsport, Formel 1 og Boksning.
Damer.
..masser af: Carlsberg og Tuborg.

Dvs. Øllet har jeg lagt på hylden for helbredets skyld
..og har erstattet ditte med hobby-dyrkning af 'fniseurt'
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : bodillouise

Dato : 26-01-18 17:56

Mange gode svar. Jeg syntes både mand og datter hjælper til, men når man bor på landet er der bare mange ting der lige skal klares.
Jeg tror ikke jeg nogle sinde kommer til at dyrke mine hobbyer før praktiske ting.
Slægtforskning vil jeg rigtig gerne (dog er internettet meget langsom), så det er nok grunden til at jeg er gået død i det. Jeg begynder med 1 dag om igen, hvor jeg bruger et par timer efterår og vinter.

Papirklip og de lidt kreative ting må være i mine ferier, når vi er i sommerhus.

Have siger jo sig selv, den må jeg også have med forår og sommer.

Læsning inden jeg ligger mig til at sove

Godkendelse af svar
Fra : bodillouise

Dato : 27-01-18 07:58

Tak for svaret Oldboston. Det du skrev giver god mening