/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Isolering
Fra : Sandvad261
Vist : 252 gange
100 point
Dato : 13-01-18 17:57

I denne kolde tid mangler jeg faktisk en kasse som er frostfri til kartofler,løg og æbler mm.
Men hvordan gør man nu lige det, jeg har mine kartofler i en flamingokasse og det er jo ikke nok hvis vi ryger ind i en frostperiode.
Min ide går ud på, at mine kartofler jo ligger i den flamingokasse, uden om kassen vil jeg så ligge et varmekabel, derefter noget isolering så en plastik sæk og til sidst en trækasse, er det den rigtige rækkefølge, eller skal varmekablet ind til mine kartofler.
Hej

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-01-18 19:45

Bare glem det med varme kabel,
hvis dine rodfrugter er pakket ind, som du beskriver
klarer de sagtens denne vinter.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 13-01-18 23:19

Før i tiden brugte man kuler til at opbevare f.eks. roer og kartofler i vinterhalvåret. Men jeg har også hørt om nogen, der brugte en aflagt kummefryser.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 14-01-18 01:01

Jeg bruger en gammel skabsfryser, hvor kølefunktionen ikke duer mere.
I bunden er monteret en 40W elpære som er forbundet via en lysdæmper. Et almindeligt billigt elektronisk termometer sidder så udenpå med udeføleren placeret inde i skabet. Selv i frostvejr skal der kun lukkes så meget op for lampen at den kun gløder svagt.
Hvis der er varer nok i skabet svinger temperaturen kun minimalt, så man kan nøjes med at kontrollere temperaturen ugentligt.
Med for få varer, kan man lægge flasker med vand ind for at stabilisere temperaturen.

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 14-01-18 06:01

Bruger selv sådan en flamingo termokasse, der engang blev leveret mad i, til mine kartofler og rodfrugter. Den står selvfølgelig udendørs, i læ.
Der har aldrig været problemer med at varerne er frosset!!

Det er lidt af et overkill, ligefrem at lægge varmekabler omkring kassen!
Læg hellere en vintermåtte omkring hvis du vil være sikker, eller en gammel sovepose/dyne!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 14-01-18 10:48

Det er nede i jorden, der er varme og oppe i luften, der er kulde.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 14-01-18 11:57

Citat
Det er nede i jorden, der er varme og oppe i luften, der er kulde.

Korrekt. Jeg lavede en "grav", for mange år siden i min åbne carport, for at kunne komme under bilen. Dækket med planker.

I sommerens hede, var det dejlig kølig dernede. Om vinteren, med frost, føltes det helt lunt.
Temperaturen er næsten konstant, uanset vejret, bare 1,6 meter nede.

Grav en mælkejunge (eller andet) ned under overfladen, og du vil blive forbavset.

M.

Godkendelse af svar
Fra : Sandvad261

Dato : 15-01-18 10:13

Tak for svaret transor.
Jeg valgte dit svar fordi det gav et andet indput i mit hoved.
Jeg vil få fat i en udtjent skabsfryser,og i den vil jeg sætte et lille varmekabel ind i, for de koster jo ikke ret mange penge og de er oven i købet med termostat der holder pemperaturen mellem 5 - 8 grader, så tak skal du ha.
hej