/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Reparere krom armatur?
Fra : Hijklm
Vist : 2016 gange
100 point
Dato : 03-01-18 15:22

En lille smule wc-rens har misfarvet/ødelagt et krom-armatur.
Er det noget der kan udbedres? Hvordan?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-01-18 16:26

Lad være med at købe den slags vc rens . Den er ofte med saltsyre som kan ødelægge både porcelænsskålens overflade og metalarmaturer.
Nu er armaturet nok ikke af crom men af forkromet kobber , eller måske jern med et kobberlag og forkroming ovenpå,
Misfarvningen er sikker grønlig eller brun eller sort korrosion af kobberet.

Brug et metalpudsemiddel , og lad være med den vcrens mere.
Kalk i toiletkunmmen fjernes med fortyndet eddikesyre.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-01-18 17:47

https://www.youtube.com/watch?v=z7OdX42NjWQ
eller en af de billige stålulds svampe med sæbe fra brugsen

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-01-18 17:54

Hvis først kromen er beskadiget/ ætset, hjælper intet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-01-18 21:59

Ståluld-svampe inder holder jern og kan derfor starte rust på krom og "rustfrit" stål.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-01-18 22:42

Citat
Ståluld-svampe inder holder jern og kan derfor starte rust på krom og "rustfrit" stål.

Tak for oplysningen, men tror??? at SPØRGER har købt et eller andet ´Kina´ halløj, hvor det der burde være ÆGTE krom (eller andet rustfrit stål, kan ikke Metal nummeret på det) er som tidligere skrevet en eller flere legeringer + genbrug af samme = og det giver diverse Danske firmaer et MEGET dårligt ry.

Har som du ? sikkert ved haft diverse Kina MC, og ?? bare det at komme dem i en fugtig ´pakning/ kontainer´ fra Kina og til DK og de var angrebet af ræverust i kromen fra dag 1, det kunne dog renses med `netop´ en stålsvamp, men det var en stakket frist - ½ år efter køb var der ikke meget af det smukke/ frække glans tilbage - nærmere en ruststang på hjul.

Var det mig der havde købt den ? hane (Garanti), ville jeg snakke med butikken som den var købt hos.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-01-18 22:46

NB, renser også mit badeværelse med Closan rens og intet af mit krom er misfarvet efter 20 års brug.

Havde til gengæld et spisebestik der hold 5 minutter og så var det sort som natten var lang.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 04-01-18 15:51
Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-01-18 00:53

Closan er en tynd opløsning af citronsyre. Den er ikke nær så ødelæggende som saltsyren, som der er i nettos vc rens.

Men et skvat 32 % eddike syre er både billige og mere skånsomt.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-01-18 20:40

Citat
En lille smule wc-rens har misfarvet/ødelagt et krom-armatur.

Hvis kromen??? ikke kan holde til det svageste på markedet, er det sikker billigere og pænere at få det udskiftet til EU standart + lidt garanti.
Autosol er et slibemiddel der tager godt fat, og er næppe noget du skal bruge på DIN VANDHANE.

Skal du bruge noget der ´måske´ ikke tager resten af metallet, så brug tandpasta.

Selv bruger jeg gammel ketchup til at polere messing med = resterne af edike-syren der er virksom - men flot bliver det.