/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Enlig og jul hos fremmede?
Fra : ingelein
Vist : 154 gange
38 point
Dato : 25-12-17 19:21

Vi har en dejlig intakt familie og har igen holdt en festlig og dejlig juleaften.
Om eftermiddagen spurgte jeg til, hvor min svigerdatter gamle far skulle holde jul i år, hvor det er første jul uden kone efter mere end 60 års ægteskab. Han skulle så være hjemme hos sig selv, sammen med en datter, hendes samlever.... og samleverens gamle mor, så han ikke skulle sidde alene juleaften.
Jeg sagde så at det skulle de ikke spekulere på, hvis/når en af os blev alene en gang. Tanken er da velment, men hverken min mand eller jeg kunne tænke os at blive inviteret med til mennesker, vi overhovedet ikke kender, og aldrig har set før.
Jeg vil gerne have lov til at være alene og tænke på de juleaftener vi har haft og nydt. Alt andet vil være kunstigt for os. Hvorfor skal man ikke have liv til det? H vores børn protesterede vildt og inderligt.
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 25-12-17 19:22

Samleverens gamle mor er selvfølgelig en hun. Sorry
Ingelein

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 25-12-17 23:03

Citat
Tanken er da velment, men hverken min mand eller jeg kunne tænke os at blive inviteret med til mennesker, vi overhovedet ikke kender, og aldrig har set før.

Datter med samlever, og dennes mor, er da forhåbentligt mennesker, som din svigerdatters far kender og har set før.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 26-12-17 22:34

Hej og nej, faderen er 86, bor på Midtsjælland, datteren ved Roskilde, samleveren et andet sted og hans mor vistnok i Greve, og de har aldrig set hinanden tidligere.
Hvis.... sådan rent hypotetisk det var aktuelt for os, skulle vi hvert andet år med til sønnens samlevers søster, som bor 160 km fra os, og som vi har hilst på en enkelt gang. Så hellere leve i mindet om de mange dejlige juleaftener vi har haft med egne kære og være alene.
Hidtil har det været sådan at vi er os to og sønnen hvert andet år, og de andre år har vi fuldt hus. Vi har et enkelt år været et andet fremmed sted, fordi sønnen kortvarigt var gift. ...... det var ikke spor sjovt for os!
Jeg mangler komplet forståelse for at invitere fremmede mennesker juleaften, som hos os har mange traditionerne blandt andet rummer mange minder og fortællinger, som kun den nærmeste familie kan forstå. Blandt andet snakker vi om alle de mennesker, bedsteforældre, oldeforældre osv. Som vi har gode og sjove minder om.

Ingelein

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 26-12-17 23:13

Citat
Hej og nej, faderen er 86, bor på Midtsjælland, datteren ved Roskilde, samleveren et andet sted og hans mor vistnok i Greve, og de har aldrig set hinanden tidligere.

Som du formulerer det får jeg opfattelse af, at han heller ikke kender sin datter. Hmmm.........

Jeg har opfattelse af, at nogle mennesker har det meget svært med, at være alene juleaften, og hvis det er tilfældet for din svigerdatters far, så synes jeg det lyder som et fint arrangement.

Kommentar
Fra : bodillouise

Dato : 27-12-17 17:54

Kan ikke se det er problem at være sammen med nogle man ikke kender.
Syntes det må være hyggeligt og samtidig er der ingen der skal sidde alene i julen, hvis man ikke ønsker det.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 29-12-17 10:07

Jeg tror ikke at nogen af jer har forstået, at JEG vil have lov til at være alene juleaften, hvis jeg blev alene. Det handler overhovedet ikke om den anden konstellation der er nævnt som eksempel. Det er jo heller ikke min svigerdatters far der har noget imod at en for ham fremmed dame kommer til ham juleaften sammen med datteren og dennes samlever.
Her efter julen har jeg forstået at denne fremmede dames tilstedeværelse samtidig betød at en anden enlig søn ikke ville være der på grund af hende. Ak ja.
@bodillouise
Kommer det ikke meget an på hvilken slags familie man er? Vi har traditioner, som involverer minder om afdøde forældre, søskende og børn, som ikke levner plads til en fremmed person uden tilknytning til familien.
Vores familie er bare ikke skruet sådan sammen, at vi ville invitere vildt fremmede lige præcist juleaften.
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 29-12-17 10:10

Ps. Det er første år der holdes jul i det hjem efter at moderen døde. Derfor er denne jul noget særligt og sønnen af den grund ikke ønsker en fremmed på moderens plads?
Ingelein

Annuller spørgsmålet
Fra : ingelein

Dato : 11-01-18 13:18

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål jeg har desværre kun fået spørgsmål og ikke svar på om det er ok at man gerne vil være alene.