/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Jule minder.
Fra : Mosebaek
Vist : 237 gange
100 point
Dato : 18-12-17 19:37

Mens jeg husker det: Glædelig jul til alle, her på Kandu.

Der sker jo ikke meget, her på sitet, der indikerer det snart er jul. Det var bedre for år tilbage. Er vi blevet dovne? Alderdoms svækket? Eller går tiden med børnebørn`?

Måske på grund af alderen (75 år +60 dage), synes jeg julen er blevet meget overfladisk.... næh, da jeg var barn, var der jul til. Mine børn siger godt nok, det kan ikke bruges til noget.

Alligevel, har jeg lyst til at bruge min langtids hukommelse, i taknemmelighed til mine forældrer.
Hvis nogen mener det er forpasset nostalgi: Gå venligst videre, til næste indlæg, eller luk Kandu.

Hvis nogen er positivt stemt, må i meget gerne tilflyde denne tråd, med jeres, forhåbentlig, glade jule minder. Nye som gamle. F.eks. bandt man adventskranse af halm ude fra laden, formet med tynd tråd, og foret med grangrene.

Selv vil jeg belemre jer med en juleaften, som jeg husker ganske tydeligt, fra 1946 / 1947. (Født 1942). Vi skulle lige til at sætte os ved julebordet. Far gik lige en tur i stalden, nok med en ekstra klat hø, til de fire køer og hestene.
Så kom han farende ind. En ko var ved at kælve. Og den (kalven) sad fast i fødslen. Om til naboen, efter hjælp til at rykke.
De havde ellers et had / kærligheds forhold. Men når det gjaldt, holdt de sammen. De fik kalven trukket ud, men den var livløs. De fòr rundt i sneen, ude i gården (dengang var der sne til) for at få liv i dyret. Om det lykkedes, husker jeg ikke, men jeg husker situationen, hvor det lille kræ, blev slæbt rundt i sneen, for at få den til "at vågne".

Nå, det blev en længere "novelle", fra en svunden tid. Omkring 70 år siden.

Lad høre....

M.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-12-17 21:33

Citat
langtids hukommelse

Hvad skete der for 2 minutter siden =

Jeg kan huske de Hvide vintre med virkelig snebolde kamp - og en lærer der mistede tophuen = UPS den gang fik man en flad tilbage - samt turen til og fra skole.
Kammerater var vist noget man fik senere i livet - nu tjener Lægerne penge på mig/ andre.

Og en ´sidste´ Frelsen Hær sang godt, og kunne endda finde på at dele ´Jule-pakker´ ud til de VIRKELIGT trængende - efter samtale osv - men godt smagte den kurv man fik (familens over hovede)

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-12-17 21:37

NB har en par gamle bøger (PDF) fra 60/70 med små Jule historier, hvis det var noget for dit ´yngel´???

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-12-17 14:56

Jeg husker min far da en af hans ti køer fødte en svagelig kalv op til jul,
den blev ikke i stalden, men blev lukket ud i laden, hvor der var køligere.

Og den overlevede, så for nyfødte kalve er kulde bedre end varme.

Også God Jul herfra...

Accepteret svar
Fra : ingelein

Modtaget 100 point
Dato : 20-12-17 13:34

Født i 1940 i Flensborg af forældre på socialhjælp, var der ikke meget glans over julen, så mit forhold til julen er mere dårlige minder end gode. Jeg er efternøler og havde to ældre søstre 16 og 18 år ældre. Den ældste døde som 21 årig i 1947, så min mor havde tudeflip hele julen i stedet for at bekymre sig om os andre. Heldigvis var den anden søster en reservemor for mig og det barn, den døde søster fik i 1944. Uden hende havde der vist slet ikke været noget at huske.
Før min far kom på socialhjælp havde nazisterne frataget ham hans fiskerbåd, fordi han ikke kunne få fiskelicens uden at være i partiet. SÅDAN. Min far var aktiv i modstandsbevægelsen og fik smadret begge knæ under en aktion. Jeg gemmer stadigvæk brevet med hagekors og hele baduljen, hvor han beordres til at sælge båden.
Ellers husker jeg kun et hjemmebygget dukkehus, som søsterens søn, som efter hendes død voksede op sammen med mig, rendte sin kæphest durk igennem det tynde pap.
Jeg skønner på det liv jeg efterfølgende fik i kraft af egen vilje og en vidunderlig mand.
Manden har fået årets julegave i form af to nye hofter, som bare virker!
Men den overflod, som jeg deltager i juleaften er mig inderligt imod, men jeg tager rollen på mig, fordi det forventes og altid har været sådan i vore børn og børnebørns øjne.
Glædelig jul til alle
Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 23-12-17 11:37

Tak for svaret ingelein. Jeg tror du er "formet" efter devisen, "Det man ikke dør af, bliver man stærkere af". Ja, det var små tider, men de forhold du har været gennem, var alligevel ikke kendt, her nord på. Jeg har læst og hørt meget om situationen, i krigens sidste år, og tiden derefter.

Her var Danmark, for at sige det pænt, ikke "for fint i kanterne". En skamplet, ikke mindst i forhold til nutidens flygtninger. Som bliver indkvarteret, bespist og læge undersøgt, efter alle kunstens regler. Tyske flygtninger, blev behandlet som kreaturer.

Jeg har bl.a. set kriger gravene i Gedhus. Her ligger ca. 1200 flygtninger. Heraf mange små børn.

Jeg husker vores nabo, havde en flygtninge dreng fra Flensborg, som vi legede med. Han kom forresten igen, flere gange som voksen.

Det er klart oplevelser som dine, sætter sig resten af livet.

En Glædelig jul og godt nytår, ønskes til dig og dine.

M.