/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Ændre lys bølgelængde
Fra : mig-selv
Vist : 292 gange
100 point
Dato : 09-12-17 21:46

Kan man det med ? diverse filtre, og i så fald hvilke, og det er almindelige lysstofrør jeg tænker på.

Accepteret svar
Fra : ThomasCSR

Modtaget 110 point
Dato : 09-12-17 21:51

Lysstofrørs lys afhænger af den gas eller gasser, der udsender lyset. Det er egenskaber, der ikke kan ændres. Du kan filtrere lyset, men du kan ikke ændre bølgelængderne.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 09-12-17 22:52

Enig med Thomas. Du kan ændre bølgelængderne ved at ændre transmissions mediet, fra luft til vand om eller glas eller klare krystaller. Det ændrer dog ikke på farven af lyset. Med filtre kan du dæmpe eller næsten fjerne nogen farver men ikke gøre lysstofrør "spiselige".

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-12-17 23:15

Nej lysstofrørets farve(r) kommer ikke fra gasser det er fyldt med.

I lysstofrør er der altid kun kviksølvdamp. Udladningen heri giver usynlig ,og derfor farvløs, UV strålig.
På indersiden af røret er en blanding af faste stoffer som fluoriserer ved bestrålingen. Denne faste belægning kaldes lysstof, deraf navnet. Det er fluoriseringen vi ser som sunligt lys. Farvekarakteren afhænger af lysstofblandingen og ikke af nogen gas.

Man kan påvirke indtruykket af lysets farve ved at bortfiltrer nogle sprektralfarverne,men det er da meget nemmere og mere økonomisk at skifte røret til den farvekarakter man vil have. Der findes i specialhandelen et stort udvalg.

Endelig kan man købe et rent UV rør og selv ekperimentere med lysstoffer på ydersiden.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 09-12-17 23:58

Der er ingen der kan se LYS man kan kun se refleksioner.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 10-12-17 11:30

Pladder.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 10-12-17 12:16

Lyskilden kan ses, men en lysstråle - gennem vacuum - kan ikke ses, og før den reflekteres af ...et og andet.

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 11-12-17 07:53

Tak for svaret ThomasCSR.
Tænkte det nok