/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Hæve på visakort uden kode og godkend
Fra : dova
Vist : 423 gange
200 point
Dato : 07-12-17 13:22

Lidt kryptisk overskrift, men here goes:
Må en forretning dagen efter jeg har brugt mit kort der, igen hæve penge på min konto i en ny transaktion?
Jeg skyldte dem sådan set pengene, men alligevel...forklaring:

For noget tid siden var jeg i udlandet og vi var i den forbindelse på restaurant.

Jeg betaler med mit Visakort, tjeneren havde sådan en håndholdt kortautomat hvor jeg taster pinkode og godkend.

Jeg får bonen, stopper den bare i tegnebogen og vi går derfra.

Jeg opdager så da jeg kommer hjem og vil tælle turens samlede udgifter sammen, at tjeneren har lavet en fejl, han har sat et komma forkert i beløbet, så jeg i stedet for at betale XX ,XX Euro kun har betalt X,X X Euro.

MEN, så opdager jeg nu til min store overraskelse, at restbeløbet var blevet trukket fra min konto ved en ny VISA-transaktion dagen efter jeg havde været i restauranten.

Hvordan kan de det og må de det?
Jeg synes egentlig ikke det er særligt betryggende, at fordi jeg har brugt mit kort den ene dag, kan forretningen bare gå ind og hæve igen dagen efter.
Jeg skyldte dem selvfølgelig pengene, men havde nu foretrukket en anden fremgangsmåde.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 07-12-17 13:41

Netop fordi der er sket en fejl må og kan de gøre det

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 210 point
Dato : 07-12-17 14:10

Citat
Netop fordi der er sket en fejl må og kan de gøre det

Og det er kun tilbagebetaling de kan gøre på den måde.
Med mindre der står lysky mennesker bag baren, så kan de virkelig rippe dig for penge.
Citat
Jeg skyldte dem sådan set pengene, men alligevel...forklaring:

De skal oplyse dig at du ´skyldte´ fra sidst og de nu har trukket beløbet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-12-17 14:15

Af frygt for det du har været ud for, har jeg et Dankort med på ferie fra en anden bank.
Der er kun et par tusinde kroner på det kort. Så der kan ikke stjæles ret meget, da banken automatisk spærre ved forsøg på overtræk. Via min computer kan jeg fylde flere midler på.

Eyvind
(Manden med livrem og seler.)

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-12-17 16:53

Hej Eyvind
Jeg har også oplevet at man i udlandet kan trække hvad man vil senere.

Det eneste sikre middel mod det, er at spærre kortet og få et nyt.
Hvis man har besøgt visse lande kommer banken selv og tilbyder nyt kort.
selv om du har kort med lavt indestående kan skiderikkerne jo altid senere hæve når der er penge at få igen. Din metode duer i øvrigt kun med de såkaldte debet kort. Med et rigtigt kreditkort, kan der jo hæves uden indestående. Så skylder man bare penge til banken.

Godkendelse af svar
Fra : dova

Dato : 11-12-17 01:10

Tak for svaret mig-selv.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-12-17 14:32

Tak - Transor , det vil jeg undersøge.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-12-17 17:00

Har talt med banken, de siger at når der på den måde er sket en fejl, er det korrekt at restbeløbet må trækkes efterfølgende