/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Slukker ikke helt
Fra : myg
Vist : 275 gange
100 point
Dato : 03-12-17 09:27

Vi har en lyskæde - kertelys med alm. "gammeldags" pærer - på et grantræ.
Når der slukkes for strømmen (m. ur) slukker træet ikke helt. Dvs. der er et svagt lys i alle pærerne.

Hvem kan forklare mig hvorfor - og er det en risikofaktor ???

(Til samme ur er en anden LED-kæde tilsluttet, og den slukker helt)

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 110 point
Dato : 03-12-17 09:53

På grund af radiostøjdæmpning er der i slukuret en kondensator, som i begrænset omfang slipper vekselstrøm igennem. Så meget, at der kan anes et en svag glød i en kæde glødelamper. For de flest LED gælder det, at de ikke kan dæmpes, at de enten er tændt eller slukket.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 03-12-17 10:59

1. Hvad for et ur er det og sidder det direkte i stikkontakten ?
2. Skifterelæet i uret er slidt (bi-metallet) som det nok er.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-12-17 23:32

Jeg tror ikke en døjt på bimetalkontakt i et tænd/slukur; og selv om der var kunne det ikke forklare problemet.
Der er flere mulige forklaringer.
Hvis det er et elektronisk ur kan det have med støjdæmpning af en triac at gøre, og så skal man ikke tage sig mere af det.
med mekanisk ur( ogelektronisk også) kan det være vendt så man kun agbryder nulledningen. Hvis lyskæden så et sted på grund af fugt har afledning til jord kan der den vej gå en svagere strøm. Det kan være et sikkerhedsproblem.

Det er ikke klogt at bruge 230 volt lyskæder udendørs uden sikkerhedstransformator.

Godkendelse af svar
Fra : myg

Dato : 04-12-17 12:52

Tak for svaret pbp_et. Tak til alle for indsatserne ?

Du havde fuldstændig ret, og da du kom først med løsningen, tilfalder pointene dig og ikke transor, som også havde det som en mulighed

Jeg prøvede simpelthen at sætte kæden til udenom uret, og så var der ingen "glød", når der var slukket.

Jeg vil gå ud fra, at det intet betyder sikkerhedsmæssigt ?