/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
pachira, gule blade
Fra : warrior
Vist : 302 gange
50 point
Dato : 26-11-17 20:06

Denne plante, som jeg har tre af, har det med at få gule blade ret ofte. Da de så vidt jeg ved ikke kan lide direkte stærk sol regnede jeg med dette kunne være en årsag, men i denne mørke tid får særligt de to af dem, det stadigvæk. Jeg har vandet alle mine blomster længe med destilleret vand, men det er måske en dårlig ide, da de måske kommer til at mangle mineraler? Jeg gøder ikke i vinterperioden.
Tak for svar

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 50 point
Dato : 26-11-17 21:22

Hvis det er denne plante

http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/00118523/

Citat
Planten er følsom over for overvanding. Hvis den får for meget vand, er der risiko for, at stilk og rødder rådner, og at bladene bliver gule og falder af

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-11-17 01:50

Husk
brug kun potte med hul i bunden så overskudsvand kan drænes væk.
Plant ikke i urtepotteskjuler . Selv om den synas pænere.
Hbis man sætter sådan en uden på potten,så husk en sten eller lignende under poyyen så der bliver afstand til den faste bund. Vand tømmes så af efter vanding.
Deatilleret vand er uegnet til planter.
Du kan lade vandværksvand stå nogle dage i vandkande. Det fælder hovedparten af kalken,
Du kan også bruge regnvand opsamlet fra plast- tegl- eller metaltag.
over gødning kan også medføre gule blade.

Godkendelse af svar
Fra : warrior

Dato : 27-11-17 16:42

Tak for svaret ans. Det er denne plante som du linkede til.
Tak for jeres gode beskrivelser som jeg kan bruge, begge to. I dag måtte jeg fjerne ca 8 gule blade fra en af dem. Nogen af de mindre blade krøller også. Har også i dag brugt et apparat til at måle fugtigheden ved rødderne, og den viser alt for meget vand. Håber den kan komme på fode igen ved at udelade vanding et par uger