/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Skifte kapacitor på Zanussi Z910T
Fra : pirt03
Vist : 215 gange
50 point
Dato : 23-11-17 14:50

Min ldgamle tørretumbler Zanussi Z910t Kan ikke dreje. Motoren brummer bare. Jeg har fået fortalt at der skal en ny kapacitor i. Hvor sidder den? Er det bare toppen der skal afmonteres eller....? Kapacitor størrelse?? Evt link til anvisning??

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-11-17 15:02

Hvis den ikke KAN dreje, så er det en mekanisk fejl (leje brændt sammen, nullermandsblokering ...).
Hvis det er kondensatoren, så find den og læs, hvad der står, antal mikroFarad, antal Volt.
Kondensatoren er sandsynligvis en blank alu-cylinder cirka ø50 x 120 med spadeterminaler.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-11-17 15:03

Kapacitor er en anglisering (capacitor) af ordet kondensator, som dimsen hedder på norsk, dansk, svensk og tysk. Aner ikke hvad flamlænderne kalder den.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 23-11-17 16:09

pbp:
Selvfølgelig - kondensator er det rigtige ord . Enig i at vi skal tale DANSK

(Jeg havde lige set nogle engelske Youtube -indslag)

Og jo den kan godt dreje. Men motroen står bare og brummer. Og jeg vil også gerne vide hvor KONDENSATOREN sidder før jeg begynder at bøvle med det. Altså skal jeg have bagbeklædningen af - eller kan jeg måske nøjes med top-pladen

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-11-17 17:11

De kondensatorer, jeg tænker på, vil formodentlig være i bunden, boltet fast til en chassisvange.

Kommentar
Fra : mig-selv