/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Gravid eller syg fisk??
Fra : mari7anne
Vist : 233 gange
20 point
Dato : 17-11-17 17:57

Jeg har en hunfisk som ser meget tyk/fed/svulmet op, men jeg er i tvivl om hun er syg eller om hun er gravid? En af mine bekendte har sagt til mig, at han tror den har bugvattersot. Jeg har aldrig hørt om den sygdom før, så aner ikke om det evt. skulle være en sygdom, som fisken har, men hun er kæmpestor og nu har hun gået i et lille fødeakvarie (hvilket jeg har det dårligt med) i snart 3 uger. Hvordan kan jeg se om hun er gravid eller har bugvattersot?? Mvh Marianne

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-11-17 17:22

Det kommer lidt an på hvilken farve den har? lyse fisk kan man som regel se det.
En fed fisk kan have mange sygdomme, foder du dem med levende foder eller tørret af samme, kan du risikerer mange andre sygdomme.

https://www.google.dk/search?q=fisk+bugvattersot&source=lnms&sa=X&ved=0ahUKEwjD_LfhwsjXAhWjHJoKHWO6BDEQ_AUICSgA&biw=1164&bih=530&dpr=1.38

Ungefødende kan du give et ´varmechok´ dog max 30* et par minutter nogle gange om dagen, som måske sætter gang i ´fødslen´.
Har den slimet afføring er det som regel orm.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-11-17 17:25

Citat
´varmechok´ dog max 30*

Gerne tilsat en smule salt - en spiseskefuld eller 2 - men kun et par minutter.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-11-17 17:32

NB sætter du fisk i frisk vand, er det noget de absolut ikke kan lide, da vandet ikke indeholder bakterier.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-11-17 21:42

Har den symptomer? og hvilke.
Vrikker den med røven og svømmer frem og tilbage.
Er det alle dine fisk der har det på samme måde? nye eller gamle?.

Har selv haft 1 ? blind chiklider der stod og troede de bakkede ind i en garage, efter et par døgn med hævet TEMP på 30* var det overstået (planterne kunne ikke tåle den kur) , men det kom igen et ½ års tid efter = går ud fra det var følger efter ´billigt´ mad fra Østen - men den overlevede med tilbagefald, til jeg solgte hele skidtet.
Har skrevet om det her inde for år tilbage.

Og de var endda håndfodret.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-11-17 23:31

Du bliver simpelthen nødt til at fortælle hvilken slags fisk det er.

Ikke alle fiskearter føder levende unger.
Men dem der gør, bliver selvfølgelig tykke på maven og nogen af dem får et mørkt område under maven hvor ungerne er placeret inde bagved.

Men tre uger er længe hvis den har været lige tyk i al den tid

Bugvattersot er en sygdom hvor fiskens mave spiles ud af væskesamling og dens skæl rejser sig og stritter ud fra kroppen så fiskens overflade ser ud som en grankogle over det hele og fisken vil dø efter kort tid.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-11-17 23:55

Citat
Ikke alle fiskearter føder levende unger.

Samt der er også dem der får en FED ´kæft´ men der skal som regel også indgå et par daglige slagsmål om den slags? mellem fiskene selvfølgelig.

Alligevel købes der mange ´kæledyr´ til møjunger, som INTET aner om dyr = men bliver kasseret når de løber tør for foder/ andet.
Så bliver de i `bedste´ fald taget hånd om af ANDRE - den tendens er især JUL og sommerhuse.

Nu vi er ved ´tykke´ disk, så er der den berømte kuglefisk:
https://www.google.dk/search?q=kuglefisk&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi-x62ootPXAhUHIuwKHQ4aAFEQ_AUICigB&biw=1164&bih=530
Samt et par andre som bare skal yngles til at se tosset ud:
https://www.google.dk/search?q=guldfisk&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiIoOrQotPXAhWHEuwKHT1fDx0Q_AUICigB&biw=1164&bih=530

OG SÅ IGEN - uden grund er de bare til GRATIS:
https://www.guloggratis.dk/diverse/bortgives/andet/annonce/38842720-2-soede-bomulds-hunde

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-11-17 23:57

Citat
Jeg er en kvinde der holder meget af kreative ting. Derudover er jeg rigtig interesseret i blomster og træer og i at dyrke planter m.m fra frø af. Jeg har 3 Grand Danois, som jeg også bruger en del tid på

????

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-11-17 23:58
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-11-17 00:07

NB, selv ungefødende fisk er ynglet ´æggerogn´ lige til de bliver smidt ud fra =/%#) moderens liv, og så bliver de til en levende fisk på ½ milisekund - det samme gælder også for hajer /JAWS, visse af dem ? kan moder fisken have flere levende yngel? i bugen, hvor den stærkeste æder de andre = lidt ála gøge unger.

Men ret mig endelig.