/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Elektrisk rotte/ musefælde
Fra : mig-selv
Vist : 287 gange
100 point
Dato : 10-11-17 20:07

Hvordan tester jeg om de elektriske flader virker - UDEN selv at stikke hånden i fælden, har et voltmeter:
https://www.p-lindberg.dk/detaljer/rottefaelde--elektrisk

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 10-11-17 20:48

Prøv med en kartoffel og se, om den får brandsår.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-11-17 21:33

Den var sko-da-go.

Den har en ?? ud/ af ladningstid (ristede kartoffeltid ) på 2 sekunder.

Tabte lige siden sidst en ½ liter lampe olie på toppen af den - ikke i ZAP? pladerne.

Troede ellers man kunne måle sådan en udladning = et EL hegn.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 10-11-17 21:46

Nåjamen, så læg mading i og placer den et godt sted. Af mading kan jeg af flere års erfaring anbefale veltørret sønderjysk spegepølse og peanutbutter. Spegepølsen tog en vinter over 40 mus i en spand med en vippefælde. De lokale skovskader havde en herlig dag sidst på vinteren. Jordnøddesmør bevarer også duften i tilpas lang tid. Vippefælde kan købes i Sverige med en oplysning om, at man endelig ikke må fange mus med den. Jeg synes, den er langt at foretrække for en smækfælde, der sommetider får mus til at løbe skrigende rundt med et halvt kranium.

Kommentar
Fra : Reset

Dato : 11-11-17 22:51

Havde sidste efterår fået en rotte som pensionær. Valgte så at købe elektrisk fælde. Den stod i en uge, uden noget resultat. Satte derfor en ganske almindelig smækfælde op med en enkelt rosin som lokkemad. Der gik ikke engang en halv time før gnaveren mødte sin skaber.

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 100 point
Dato : 12-11-17 09:28

Prøv da bare med dit voltmeter men begynd med det højeste område. men som du selv skriver, er det en udladning, du dræber offeret med, og sådan én måles i Coulomb = Ampere * sekund.
På den anden side: Hvis det er en høj spænding, som kommer impulsagtigt, kan det smadre dit voltmeter, medmindre det er et passivt blødtjernsinstrument.

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 12-11-17 12:47

Tak for svaret pbp_et.
Har en hjemme lavet ´vippe´ fælde, og de er særdeles effektive til de små dyr.
Bryder mig heller ikke en dyr der mister hale eller andet på vej til dyrets himmel.
Har set på tuben at det kan undgåes ved at lave lidt om på fælden, så de kun kan komme ind forfra.
Men tror jeg bare lader fælden stå til der ligger en ´pels´ i den, er foderet væk er det lig med at den ikke virker.