/ Forside/ Interesser / Fritid / Håndarbejde / Spørgsmål
10  Camillasm.. 1373
Gammeldaws skomager lim
Fra : mig-selv
Vist : 1916 gange
100 point
Dato : 29-10-17 22:10

I ? gamle dage kunne man gå til den lokale skomager og få limet hæle OG læder, med en skomagerlim som han ALTID havde stående.
Nogen der har den ´gamle´ opskrift - har også set det på film over gamle uddøde håndværk/ skomager = men opskriften er væk, selv for eftertiden osv.

https://bibliotek.kk.dk/ting/object/870970-basis%3A43672568
http://www.dfi.dk/faktaomfilm/film/da/80299.aspx?id=80299

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 30-10-17 09:15

Jeg går ud fra, at det handler om din nøglepung.

Da jeg gik til lædersyning i ungdomsskolen havde vi 2 slags lim. Den ene blev brugt til ting der bare skulle holdes sammen så det ikke skred under syning. Den anden blev brugt til det der skulle holde.

Den ene hed noget med "cement", jeg husker ikke hvad den anden hed, og jeg kan ikke huske om "cement" var til det ene eller det andet.

Hvad dette angår, så tror jeg det kan være en idé at ringe til et af de firmaer der forhandler artikler til læderarbejde.
Eller også kan du henvende dig til en skomager, og evt. have en bøtte med for det tilfældes skyld, at du kan købe lidt af ham.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 30-10-17 09:48
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 30-10-17 10:23
Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 30-10-17 16:24

Ophørt ... Adresse: Jernbanegade 20, , 9670 Løgstør ... Skomageren v/Jan Alsted Hansen. Adresse: ...En meget flik og hjælpsom person.

Prøv ham hjælper i det små. Fin hans Tlf. på Krak.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 31-10-17 12:54

Citat
Eller også kan du henvende dig til en skomager

Har prøvet, men alle bruger kontaktlim eller lignende, ingen har den gamle lim eller ved hvordan den laves.
Har prøvet diverse ´cementer´ men det ´knækker´ ved brug.

Det bedste jeg har har prøvet er silikonepakning til motorer og flydende gummi/ latex.
Men begge dele holder ikke i det lange løb, samt det skal være en meget ru, nærmest flået overflade.

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 100 point
Dato : 31-10-17 14:25
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 31-10-17 15:02
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 31-10-17 16:53

Tressernes ørkensko med rågummi- såler fra ECCO-fabrikken havde Carlo kun hånsord tilovers for. Det var dårligt arbejde og sålerne var svære at reparere. Det mest positive var, aI såleresterne kunne opløses i stenkulsnafta fra gas-værket og genbruges som lim til andre sko
http://logstorlokalarkiv.dk/wp-content/uploads/2016/05/Krejl_19.aarg_.nr_.1.pdf

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 31-10-17 16:53

Tak for svaret katekismus.
FINE links der skal gennemlæses nærmere.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 31-10-17 16:58

Citat
Tressernes ørkensko med rågummi- såler fra ECCO-fabrikken havde Carlo kun hånsord tilovers for.

Kan huske dem og når næsen begyndte at ´gabe´ var det ud til højre med dem - eller de kunne måske syes, men så var de ikke vandtætte mere - smed mine sidste ud for et par år siden, de var flækket på midten af sålen efter flere års kickstarteri.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 31-10-17 17:27

lige denne

Kai Leopold Hanen pfandt i foråret 1928 på Hotel Postgaarden i Køge den lim, der skulle blive det bærende produkt på fabrikken. Ved at opløse gamle biograffilm i acetone skabte han ikke kun en kvalitativt overlegen lim i forhold til datidens kvaliteter, men også et produkt der blev et af landets mest kendte – den gule tube Dana Lim. https://da.m.wikipedia.org/wiki/Dana_Lim