/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Diskforbrug v/opstart
Fra : toffer
Vist : 269 gange
100 point
Dato : 25-10-17 17:56

Hej. Har en gammel Lenovo m/Win10 som i lange tider har fungeret OK. Pludselig er den blevet utrolig sløv ifm opstart. Jeg kan se at Diskforbrug ligger på 98-100%. Har ikke lige fundet frem til hvad der forårsaget dette. Har i et tip/tool ?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-10-17 19:20

Citat
Diskforbrug ligger på 98-100%

Hvor ser du det henne?
Lav en diskoprydning.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-10-17 19:22

Hvis du har noget synkronisering igang mellem net/mobilos så luk det ned eller gør det manuelt

Kommentar
Fra : toffer

Dato : 25-10-17 20:29

Jeg ser det i den såkaldte 'jobliste/brugere' - her vises Disk belastningen. Mht. defragmentering af disken, så sker det automatisk hver uge, og her er der ikke noget at komme efter.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-10-17 03:39

Citat
Lenovo m/Win10

SSD eller ??
Citat
Jeg ser det i den såkaldte 'jobliste/brugere' - her vises Disk belastningen

Min ligger konstant på80-90% en SYSTEM PROCES = som ikke kan afsluttes
Og intet har med Diskforbrug ligger på 98-100%. se efter hvad plads du har tilbage på disken OG ellers slå alt andet FRA -da det ikke er nødvendigt at have kørende..
TROR NÆRMERE DIN DISK (system disk er optaget) og IKKE KAN lave en såkaldt DISKFRAGMENTERING - da det som regelt kræver minimum 15% ledig diskplads at gennemføre.
Så med andre ORD slet gamle filer = DISKOPRYDNING/ og/eller slet gamle filer på disken

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-10-17 03:43

MEN, er det en SSD disk = så må du bruge DISKFRAGNTERING

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 26-10-17 11:41

Citat
MEN, er det en SSD disk = så må du bruge DISKFRAGNTERING
D
Du mener er : IKKE bruge
I øvrigt har jeg oplevet samme problem for nylig hos en ven. Der kører et hav af opstartsprocesser.
Jeg vil anbefale at gå ind i Jobliste. Vælge "Flere oplysninger" og fanebladet "Start"
Alle processer, der har høj aktivitet, ville jeg google og finde ud af, om de kan deaktiveres.

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 26-10-17 11:42

For resten, det er vel ikke en virustjekker, der begynder at scanne hele disken?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-10-17 19:11

SSD kan IKKE defragmenters. (Fragmentering forekommer ikke på samme måde som på alm. HD'ere:

https://www.pcworld.com/article/2047513/fragging-wonderful-the-truth-about-defragging-your-ssd.html

http://www.zdnet.com/article/windows-10-tip-defrag-secrets-for-hard-disks-and-ssds/

Citat
If you click the Optimize button for an SSD, you'll see a brief status message as it trims the current drive, an operation that should complete in a few seconds

)

Har du Win10? Så burde du ikke fore dig noget ...når det kommer til defragmentering af SSD drev:

https://superuser.com/questions/1150641/should-i-defragment-my-ssd

Citat
So install Windows on the SSD and forget it. Windows will do everything on its own.

Det er nok nærmere din registreringsdatabase som søger efter ikke eksisterende elementer på din HD. Rens (Windows Reg.) med:

Ccleaner : https://www.piriform.com/ccleaner/download fra Piriform.

Ps. Ejet af Avast! antivirus
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 26-10-17 21:16

Har haft samme problem på flere PC'er. Jeg ved ikke hvad det er Windows 10 laver ved opstart, men det SSD blev løsningen. Jeg har ikke oplevet det med Windows 7 og har ikke haft Windows 8

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 26-10-17 21:53

Er der SSDer i maskinen ?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 27-10-17 20:57

Citat
'jobliste/brugere'

Har du mere end 1 bruger? så slet den anden bruger = SAMT det er kun internettet du kan aflæse der (Win7)

Citat
Du mener er : IKKE bruge

Sæ-fø-li,, stavepladen der ikke kan lide mig.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 27-10-17 21:02
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 27-10-17 21:11

Citat
Jeg kan se at Diskforbrug ligger på 98-100%

Skal ikke lige ´kloge´ mig? / og slet ikke under brugere, men kan det have noget at gøre med at du har slået sikkerhedskopiering = system backup/ eller hvad man kalder den slags nu til sage?

Mit gæt kunne være at din disk er fyldt op til randen (mener man i gamle dage fik ? ballade med samme, hvis der kun var en vis antal GB tilbage (10-15%)) og ikke har mere plads = og den derfor tjekker for mere disk plads.

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 27-10-17 21:38

Hvor meget ledig plads er der på den disk.?