/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Æblemos rensning af flasker og opbevarin
Fra : bodillouise
Vist : 777 gange
100 point
Dato : 23-10-17 18:04

Jeg har fået en æbelpresser og fået lavet store mængder æblemost.
Jeg har to problemer
1. De glasflasker jeg har købt og vil skolde inden brug, går simpel hen i stykker.
Jeg starter med at koge vandet. Lad det stå 5 min. Ligger et viskestykke i håndvasken og sætter flaskerne på dette. Ca. Halvdelen af flaskerne revner og jeg har fået byttet flere efterhånden.

2. Jeg har fået at vide at man godt kan fryse i glasflasker, dog skal man ikke fylde helt op. Dette er også gået godt. Men nu har jeg lige haft 3 flasker som er gået til ??

Jeg syntes meget godt om iden om at fryse ned, da jeg er sikker på at intet bliver dårligt. Nogle gode råd til hvad jeg gør galt eller er flaskerne bare for billige (20kr har de kostet), den jeg har købt til 10 kr har jeg ikke og. Problemer med i nu.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-10-17 18:22

Varm flaskerne op sammen med vandet

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 23-10-17 20:49

Jeg fryser æblemost ned i tomme mælkekartoner og plastflasker.
Det fungerer og kartoner fylder ikke meget i fryseren!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-10-17 20:59

Der hvor jeg boede før, havde jeg overskud af æbler,
men jeg fik dem presset på det lokale mosteri.

Jeg har stadig en hel kasse med tomme flasker fra Mintebjerg på Als,
dem må du gerne få, mod afhentning...

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-10-17 21:16

I min optik skyller man flaskerne med Atamon i én eller anden koncentration, og så fylder man indholdet i.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-10-17 21:26

Citat
I min optik skyller man flaskerne med Atamon i én eller anden koncentration, og så fylder man indholdet i.

Enig, men KOLDE flasker/ glas sprænger næsten øjeblikkeligt hvis de ikke er varme = før der kommer kogende vand på dem.
Har selv prøvet at ´skolde´ glas men det er men de bliver opvarmet - og hos sprænger de først flere år efter - samt det er når jeg ´bare´ sætter dem hårdt ned eller de lige tager kanten af et andet glas, og det ligner en bilrude/ panzer glas i flere tusinde stykker.

Så et eller andet gør du forkert.

Ellers brug plast.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 23-10-17 21:48

Når jeg laver saft, så fryser jeg det ned i plast-bøtter, eller også kommer jeg en frysepose ned i en tom mælkekarton, og fylder den halvt og binder for posen. Når saften er frossen kan posen (med saft i) tages op af kartonen og kartonen kan bruges igen. På den måde får man nogle firkantede "klodser" som er nemme at stable i fryseren.

Og så har jeg en enkelt glasflaske på 3/4 liter (tror jeg), som der har været Cocio i, som jeg fylder det optøede saft i. Og den flaske bliver skoldet før brug.

Den allerbedste flaske til saft er en tom snapseflaske. Den skal ikke gøres ren før brug.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-10-17 10:37

Skal de der stakkels flasker absolut skoldes? Jeg ville da tro, at sterilisering i lunkent vand med Atamon plus påfyldning under sterile betingelser plus en pasteurisering efter påfyldning kunne gøre det meste. Prøv at konsultere "Den grønne syltebog" eller andre sagkyndige steder. Kan sikkert købes, lånes eller stjæles. Det midterste tilrådes.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 24-10-17 11:09

Citat
Prøv at konsultere "Den grønne syltebog" eller andre sagkyndige steder. Kan sikkert købes, lånes eller stjæles. Det midterste tilrådes.

Jeg tror den er så billig, at det ikke kan betale sig at stjæle den, men måske kan den findes i en genbrugsbutik.

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 24-10-17 19:54

Som pbp-et skriver,er Atamon det bedste,og så springer flaskerne ikke !

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-10-17 20:13

Hvorfor vil du skolde flaskerne og så hælde rå saft i dem? Aktivstoffet i Atamon er i øvrigt næsten det samme som i båbær, tyttebær og tranebær.

Accepteret svar
Fra : Troldepige

Modtaget 100 point
Dato : 24-10-17 22:00

For mit eget vedkommende gør jeg hvad jeg kan for at undgå tilsætningsstoffer hvor det er muligt.

Ikke alle er fulde af lovprisninger til Atamon:
http://www.bactibalance.dk/atamon-er-et-levn-fra-gamle-dage-og-det-skal-det-forblive-med-at-vaere/

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-10-17 11:23

Jo man kan godt anvende Atamon. Jeg har haft betændelse i en tånegl,
min fodterapeut har anbefalet Atamon, og den har det bedre efter behandling.

Men ikke til mad og rensning af flasker.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 25-10-17 15:11

Behandling af råsaft for at den kan holde sig:

http://mosteri.dk/opskrifter

Godkendelse af svar
Fra : bodillouise

Dato : 02-11-17 16:09

Tak for svaret Troldepige. Jeg er heller ikke glad for atamon. Nu må jeg prøve og jeg kan henkoge mine glas.