/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Multi øje problemer
Fra : svendgiversen
Vist : 363 gange
100 point
Dato : 22-10-17 20:16

Min kone er kommet hjem før tiden, hvor hun besøgte sin datter i Nordjylland,
fordi hun igen havde ondt i øjet.

Hun har både kontakt linser og to slags billige briller,
og måtte derudover låne hendes datters solbriller, for at kunne komme godt hjem.

Det lykkedes, hun sover nu, men har ikke sovet sidste nat, med ondt i øjet hos datteren.

Selv har jeg kun et par briller, men med dyr korrektion, blød overgang og indbygget solskærm.

Hun vil i morgen først kontakte sin læge og derefter øjenlægen,
men er det normalt både at have kontakt linser og flere slags briller uden sol beskyttelse?

Skal hun ikke, efter et syns tjek, bede om en total øje optik multi brille, i stil med min??

Og det er ligegyldig hvad de koster, bare hun får det bedre og kan se uden problemer...

Prisen betyder ikke noget i forhold til hvordan hun hardet...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-10-17 20:32

De ved øjenlægen meget bedre end vi gør............når han/hun har undersøgt øjnene.
Ps. Der findes mere end een øjenlæge.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-10-17 21:11

Ja, der findes flere øjenlæger, men min kone har så stor tiltro til sin egen læge,
at hun helt sikker vil vælge den først, som hendes læge anbefaler.

Og så, lidt uden for spørgsmålet, hun gik i seng lidt efter klokken syv med øje propblemer,
og jeg plejer at gå aftentur med vor lille hund lidt efter klokken ti.

Så ledte jeg næsten en halv time, Debbie var væk,
så opdagede jeg at den sov i sin kurv ved siden af Erna.

Nu skal jeg snart vække Debbie, uden at vække Erna.
Skønt stadig at have nogen man skal vække og nogen man skal lade sove...

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 23-10-17 09:02

Er du sikker på,at det er øjnene det er galt med,synsforstyrrelser kan skyldes flere ting.

Kommentar
Fra : Charlottefrich

Dato : 23-10-17 10:05

Almindelig øjenbetændelse kan også være smertefuldt og give en del ubehag samt gøre den ramte lyssky.

Er hun blevet undersøgt for f.eks. grøn stær ...? Der findes også akut grøn stær, som fordrer meget hurtig behandling, men det opstår sjældent på begge øjne på en gang.

Ligeledes kan dårligt tilpassede briller sagtens resultere i anstrengte/overanstrengte øjne, spændingshovedpine m.m. Sådant kan en god optiker sagtens hjælpe med.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-10-17 13:24

Ja, det er i øjet, ikke nogen anden hjerneforstyrrelse,
men en hornhinde betændelse, som hun har haft et par gange før.

Typisk havde hendes lokale øjenlæge ferie,
men hendes egen læge kunne genskabe diagnosen,
og hun får nu den samme medicin som sidste gang.

Men, når jeg undrer mig og spørger,
er det så ikke problematisk med kontakt linser og gentagne hornhinde betændelser?

Skal hun ikke hellere have multi briller som mine??

De bedste fra Synoptik, er der nogen der er bedre og har bedre vejledning???

Accepteret svar
Fra : Charlottefrich

Modtaget 100 point
Dato : 23-10-17 13:35

Brug af kontaktlinser, specielt anvendelse af bløde kontaktlinser, der ikke anvendes efter forskrifterne, er en væsentlig risikofaktor for hornhindebetændelse udløst af bakterier, svampe eller parasitter. Kontaktlinsebrugere kan også få betændelsesforandringer i hornhinden som følge af slimmateriale, der presses ned i hornhindens overflade.

Sakset herfra: https://www.netdoktor.dk/ojne/hornhindebetaendelse.htm

Men en øjenlæge ved helt sikkert mere og bør bedre kunne rådgive og vejlede i forhold til benyttelse af synshjælpemidler.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-10-17 17:14

Tak for svaret Charlottefrich.