/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Nyt spejl med lys - forbindes med ?
Fra : torben7913
Vist : 318 gange
100 point
Dato : 17-10-17 18:35

Hej.
Jeg har købt et spejl med lys.
Der hvor strømmen skal ind er der tre ledninger en sort, en brun og midt imellem de to er der en tredje ledningsklemme, her er der fastgjort to ledninger: en gul og en grønhvid.
Jeg har kun to ledninger og ingen jordforbindelse. Kan jeg regne med, at jeg blot skal se bort fra den gule og grønhvide, så jeg bare forbinder med den brune og den sorte?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-10-17 19:30

1. Er det en lampe til badeværelset.
2. Er der tre klemmer i lampen hvor den ene har forbindelse til stel.
3. Den gul/grønne er en beskyttelses ledning også kaldet jord.
4. kan du tage et billede og lægge det ind og give billedeadressen her på siden.

Jeg har selv prøvet at vise et billede ved hjælp af dette site (der er mange andre)
http://picpaste.com/Caputino_med_sidevogn-BOFCdTIo.JPG
Som er gratis at benytte men du behøver ikke at lægge det på Twitter
men bare kopiere > Link to picture > altså det link der fremkommer.

Kommentar
Fra : torben7913

Dato : 17-10-17 20:17

Her er et billede:
https://www.yogile.com/kptnh7xq/21t/share/?vsc=YzI5NDllN

1 Det er til badeværelset, hvor det afløser at gammelt skab med to lysstofrør.Det gamle havde ikke forbindelse til jord, men virkede ellers godt nok uden jordforbindelse, jeg har også HFI fejlstrømsrelæ.
2 Der er tre klemmer, men jeg ved ikke det med forbindelse til stel.
# https://www.yogile.com/kptnh7xq/21t/share/?vsc=YzI5NDllN

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 17-10-17 20:23

Når producenten leverer det med jord, kræver det autoriseret installatør for at installere det, så du skal IKKE pille mere med det, men få fat i en, der kan - og må - det.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 17-10-17 20:24

Plus et spejl i et badeværelse dugger, og hvis du tørrer det af - uden jord - kan du risikere at blive "elektricutet" hvis ikke forbundet korrekt.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-10-17 20:54

Citat
Plus et spejl i et badeværelse dugger, og hvis du tørrer det af - uden jord - kan du risikere at blive "elektricutet" hvis ikke forbundet korrekt.

Uden at ´hoppe´op af gulvet eller på personer her inde - men hvis det virkede i ´gamle´ dage uden jord (spyd) ? så burde det vel også virke dags dato = den ´der´ med JORD er KUN for at holde diverse firmaer uden for søgsmål - men stadig for sikkerheden selvfølgelig.
Har selv hvidevarer der ADVARER mig (med småknurren i fingrene) hvis jeg forsøger at løfte dem med strøm på.
Har selv installeret en varmepumpe, der ikke er garanti på med mindre den (yder og inderdelen) er forbundet med JORD på = hvilket går gennem ledningerne fra begge = så JORD er tilstede = men de smed kun et ALMINDELIG 220V stik uden JORD med til det hele, MEN så er Butikken frakendt ansvar/ muligvis garanti - på grund af en formulering i et ? muligt/ Umuligt EU derektiv - læs selv nærmere næste gang i køber hvidevarer til 220V? måske op til 240V = så er fabrikanterne endnu bedre stillet.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-10-17 20:57

Citat
den ´der´ med JORD er KUN for at holde diverse firmaer uden for søgsmål

Hvor det ikke muligt eller på anden måde til at indføre - i gamle boliger fra ????, der skal så ´bare´ være et HFI relæ og man skulle være rimelig sikker..
-)-DD)--V +

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 17-10-17 21:04

Jordledning er jo ikke for at genere folk, men for at beskytte dem, men hvis du ønsker at blive "electricutet" - så værsågod.

Kommentar
Fra : torben7913

Dato : 17-10-17 22:51

Jeg vil lige oplyse, at mit eksisterende spejl med lysstofrør har fungeret siden 1972, alså i 45 år uden det på noget tidspunkt har fået mit hfirelæ til at slå fra, selv om der ikke har været jordforbindelse.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 17-10-17 22:56

Det kunne tænkes, at konstruktionen i det nye er anderledes, men hvis du ikke vil følge reglerne, er det dit eget ansvar.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-10-17 23:44

Dett vil virke ,selv om du undlader at forbinde noget til midter terminalen. Der skulle egentlig være en jordledning, efter reglerne, men det er yderst diskutabelt om den øger sikkerheden, ved en lampe.
Jeg kender flere tilfælde med alvorlige ulykker med "såkaldte jordledninger", men ingen som følge af at man undlod den.

Accepteret svar
Fra : dogvillestar

Modtaget 100 point
Dato : 18-10-17 06:15

Du kan sagtens montere det uden jordledningen. (i midten)
Det vigtigste er så at du sørger for at installationen er vandtæt/holdes fri for vand, både under bad og ved rengøring.

Så duer det nok de næste 45 år i stedet for det gamle

Godkendelse af svar
Fra : torben7913

Dato : 18-10-17 18:20

Tak for svaret dogvillestar.
Jeg har nu monteret spejlet, og det lyser fint, uden kontakt med jord.
Det er et godt input du giver om, at jeg skal sørge for, at instalationen er vandtæt, der er steder ovenover en flisebelægning hvor der er 1,5 cm luft, jeg er i tvivl om jeg kan lukke en sådan revne med silikone eller jeg skal finde en anden løsning, hvad siger du/I?

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 19-10-17 08:02

Ville nok lade det være, hvis der ikke ligefrem løber vand ned bag spejlet/installationen.
Fint med luft også, da varmen fra installationen også skal kunne komme væk.

Men ellers luk med silikone, evt. i forbindelse med en stump liste, hvis varmen ikke er det store problem.

Better safe than sorry