/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Madam Blå - et stykke kulturhistorie
Fra : gywerd
Vist : 368 gange
300 point
Dato : 17-10-17 01:11

Et stykke dansk kulturhistorie er ved at gå tabt
Madam Blå - emaljeret husholdnings- og køkkentøj fra firmaet Glud & Marstrand - er et stykke dansk kulturhistorie, der fortjener at blive bevaret for eftertiden.

Efterhånden er info om produktet begrænset. De fleste ved stadig, hvad Madam Blå er, og man omtaler endog den blå nuance som Madam Blå-blå. Men, det er ikke alle samlere, der skelner konsekvent mellem dette produkt, og lignende produkter fra øvrige inden- og udenlandske producenter inkl. de nutidige producenter: polske Emalco, tyske Riess, Svenske Ronneby Bruk og franske Le Creuset. Følgelig kan det være at skelne skidt fra kanel. Glud & Marstrand har kasseret standseforme, arbejdstegninger m.v. og ved ikke, hvilken standardfarve (RAL, Pantone e.l.) der er den rigtige 'Madam Blå'-blå.

Jeg belønner indlæg, der kan belyse vor viden om dette stykke dansk kulturhistorie. Ved flere glimrende indlæg opretter jeg separate tråde for at uddele point, så denne tråd kan holdes åbent længst muligt.

http://madamblaa.webs.com/ kan I se de begrænsede informationer, jeg allerede har samlet. Nettet er ingen guldgrube til emnet.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-10-17 06:56
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-10-17 06:57
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-10-17 11:05

Jeg har arvet en del ´blåt´ og ved at der er mange udgaver af hver enkel ting der er lavet.
Dit billede af ´håndklæde´ holderen har jeg også, men den er helt blå - din er med hvidt.
Tror de lavede lidt om på tingene som moden skiftede? i gamle dage - samt ikke alt var lige blåt, det går fra meget mørkt til næsten lyst emalje - man kunne mistænke at de måske løb tør for emalje og fortyndede den.

NB, din hjemmeside forstår vist ikke Æ Ø og Å prøv med AE OE og AA

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-10-17 11:10
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-10-17 11:14
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-10-17 11:19
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-10-17 11:20
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-10-17 11:24
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 17-10-17 12:04
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 17-10-17 12:32
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 17-10-17 12:35
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 17-10-17 13:08
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 17-10-17 14:35
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 17-10-17 14:38

John Juhler Hansen fra Danmarks Industrimuseum kommer bag om Madam Blå kaffekanden, som fra 1895 blev fremstillet hos Glud & Marstrand.
https://amtsavisen.dk/norddjurs/Da-det-danske-koekken-blev-elektrisk/artikel/142458

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-10-17 17:34

Citat
Dit billede af ´håndklæde´ holderen har jeg også, men den er helt blå - din er med hvidt.

Her er min, du må gerne bruge billedet på din side:

https://imgur.com/a/ue69n

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 17-10-17 19:24
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 17-10-17 20:12
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 18-10-17 11:17
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-10-17 09:11

Et lille pip om danske og andre specialtegn på hjemmesider i (X-)HTML og XML:

http://e-tidsskrift.dk/dev/tegntabel.html

</MOLOKYLE>