/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Gasforbrug Viessmann 222-F
Fra : Smilter
Vist : 235 gange
100 point
Dato : 07-10-17 16:58

Jeg har for ca. 3 uger siden fået installeret ovenstående gasfyr. Efter en uges ferie kom vi tilbage til huset, og personen, som havde passet hus og kat, fortalte os, at hun tre dage forinden var kommet over til et hus med omkring 35 grader overalt og skoldhede radiatorer. Hun skruede selvfølgelig ned for dem alle. Derudover havde temperaturen på det varme brugsvand lagt sig fast på omkring de 20 grader, som rumtemperaturen er sat til.

Den tilkaldte installatør "reparerede" en ventil efter konsultation med Viessmann, og der er tilsyneladende nu styr på både rumopvarmning og varmt brugsvand, men, når jeg på fyrets touchpanel nu aflæser gasforbrug, viser det, at der kun bruges gas til opvarmning af brugsvand. Der er en gul søjle for forbrug til varmt vand og en orange for forbrug til radiatorerne. For datoerne, før problemet opstod, er der en klar opdeling af de to. Forbruget ligger nogenlunde konstant på omkring 50 kWh pr.dag, og huset er et velisoleret hus på 185kvm med to personer.

Hvad kan der være galt og på forhånd tak.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-10-17 19:44

Kontakt firmaet Viessmann, og få en ordentlig reparatør ud og gå anlæget efter.

Måske bedst med en mail, og en uddybende forklaring.

Viessmann A/S i Hedehusene

Viessmann A/S
Guldalderen 2
2640 Hedehusene

Telefon: 0045 46559500
Fax: 0045 465595-48

E-mail: info-dk@viessmann.com

Kommentar
Fra : Smilter

Dato : 07-10-17 19:54

Hej Eyvind.

Tak for din kommentar, men jeg ønsker ikke at skabe et dårligt samarbejde med installatøren. Firmaet har såmænd reageret fint hidtil og virker kompetetent, men jeg ønsker blot at være lidt bedre rustet til på mandag, hvor jeg vil forklare dem problemet.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 08-10-17 13:27

Efter reparationen, hvad er problemet så?

Tænker at der ikke bruges særligt meget varme i huset, men det er vel meget normalt på denne årstid ?

Kommentar
Fra : Smilter

Dato : 08-10-17 20:11

Hej Thomas.

Tak for din kommentar. Problemet er, at jeg gerne vil vide, om nogen ved, hvad der kan være grunden til, at fyret mener, vi bruger ca. 50 kWh om dagen til opvarmning af forbrugsvand men intet overhovedet til opvarmning af vandet til radiatorerne. Der er varme på radiatorerne noget af tiden.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 09-10-17 12:58

Citat
50 kWh om dagen til opvarmning af forbrugsvand

I mine ører lyder det meget dyrt.
Det må være noget med ventiler/termostat der ikke står rigtigt

Kommentar
Fra : Smilter

Dato : 09-10-17 19:59

Også tak til dig, mig-selv, for dit bidrag. Jeg har i dag haft besøg af den person, som har ansvaret for, at det hele fungerer korrekt ifm. det nye gasfyr, og han kan godt se, at noget er helt galt.

Jeg stillede mit spørgsmål i dette forum i håbet om at være bedre rustet, når jeg skulle overbevise installatøren om, at det ikke blot drejede sig om en totalt ukyndig amatørs bekymringer

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 09-10-17 20:38

Har engang haft et Oili fyr (1 strengs? tror jeg det hedder) med diverse Shunts ventiler, og det var TOTAL umuligt at indstille, især i de varme måneder - i frost var det lige ud af vejen.

Men stadig lidt af en formue med 50kw pr dag, det bruger jeg knap på en måned + vask og tumbler.
Mit hus er dog ikke så stort som dit.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 09-10-17 22:32

Bruger selv ca. 15 kWh / døgn i et hus som er godt isoleret og får meget sol. Ca. halvdelen går til varmt vand.

Kunne godt lyde til at gasfyrets registrering af varmeforbrug er sat til forkerte føler.

Kommentar
Fra : Smilter

Dato : 09-10-17 22:37

Hvordan kommer du til et resultat på 50kw pr dag?

Ifølge mine søgninger på nettet giver 1 kubikmeter gas ca. 11,3 kWh (altså ikke kw)

Kommentar
Fra : Smilter

Dato : 09-10-17 22:58

@ Thomas Mygind.

Tak. Det lyder som noget, jeg kan bruge til sammenligning. I dag havde vi 27 grader i huset uden varme på radiatorerne, som jeg har skruet ned til 2,5 på termostaten. Lige nu er den 24. Der er blevet brugt varmt vand til et kort brusebad. Alligevel ser vi ud til at ende på ca. 36 kWh for døgnet, og det omregner jeg via det, jeg har set på nettet til ca. 3,15 kubikmeter gas.