/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Grå ring på bordplade
Fra : Lincoln1242
Vist : 329 gange
50 point
Dato : 07-10-17 10:32

Jeg har en bordplade i hvidolieret ask, der har fået en grå ring efter en ståldåse. Der har formentlig været kondens på dåsen, og det er på en eller anden vis smittet af.

Jeg har prøvet med almindelig vand og sæbe, og med sprit, men det hjælper ikke. Er der andet jeg kan prøvet eller er jeg nødt til at slibe hele bordpladen ned?

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 60 point
Dato : 07-10-17 10:55

Tynd syrefri olie. Fint ståluld. Kom olie på bordet og bevæg stålulden frem og tilbage i åreretningen. Hele pladen skal behandles. Efterfølgende aftøring med en fnugfri klud.

Indsmår nu bordpladen igen med den rigtige bordolie til bordet.

Godkendelse af svar
Fra : Lincoln1242

Dato : 08-10-17 21:20

Tak for svaret alka.

Det lykkedes mig med den grove side af en "køkkensvamp", vand og sæbe at få det meste væk. Når jeg olierer det næste gang vil det ikke kunne ses :)