/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Øl og ascobinsyre
Fra : jensviggo
Vist : 195 gange
50 point
Dato : 05-10-17 07:52

I nak og æd kunne jeg forleden høre, at man ikke længere putter ascobinsyre i øllet, hvorfor mon?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 05-10-17 13:44

Formentligt fordi vi får rigeligt vitamin C af andre fødekilder.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-10-17 14:00

Citat
Efter definitionen er C-vitamin et vitamin

Og man må ikke tilsætte den slags i fødevarer (mig bekendt) - hvilket øl også er.

Mener lignende problem har været oppe angående Jod.

Kommentar
Fra : Charlottefrich

Dato : 05-10-17 14:21

Ascorbinsyre har været tilsat som konserveringsmiddel. Jeg vil nok foretrække ascorbinsyre fremfor sulfit, men det kan da være, at der konserveres med helt andre metoder nu.

"For at sikre anaerobe forhold i øl kan man tilsætte sulfit eller ascorbinsyre (C-vitamin) inden
tapningen. Begge virker som antioxidanter, men sulfit ødelægger B1-vitaminet (Thiamin), som
ellers er i øl."

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 11-10-17 20:54

Tuborg bryggerierne stoppede med at rense kar med ascorbinsyre i 1970'erne - som jeg husker det.

Til fordel for rensning med kemikalier.

Da den anden bryggeriarbejder kom til læge med skørbug.

Rensede man forsat kar med kemikalier - men begyndte at tilsætte lidt ascorbinsyre til øllet