/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Ler til havedam
Fra : syllemus
Vist : 1210 gange
200 point
Dato : 26-09-17 00:02

Hej

Er der nogen som ved hvor man kan købe ler i større mængder, på Sjælland?
Skal bruge det til tætning af havedam.

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 26-09-17 01:51
Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 26-09-17 01:54
Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-09-17 07:03

Nu er større mængder et vidt begreb. Hvis du står og mangler 20-50 kilo, kan jeg foreslå, du går i Aldi og køber "klumpende kattegrus" (bentonit), som er perfekt til jobbet. Der er andre butikker, som også sælger rå ler i poser med samme betegnelse, men de er for det meste væsentlig dyrere

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-09-17 08:54

Kattegrus? er der ikke tilsætningsstoffer i som kan være giftige for dammens dyr og planter

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-09-17 10:01

Du skal bruge den lertype der hedder Moler som bl.a. sælges af http://www.dantonit.dk

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-09-17 10:50
Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-09-17 17:01

Kattegrus er ren bentonit - så ren, som den nu graves op.

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 200 point
Dato : 26-09-17 17:14

Bentonit tætter bedre end moler og kan købes henne på hjørnet, men husk, det SKAL være den klumpende. Ordinært kattegrus tætter hverken her eller der.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-09-17 17:37

Citat
Kattegrus er ren bentonit - så ren, som den nu graves op.

Ok, det jeg engang købte og katten ikke ville bruge, lugtede nemlig af parfume, derfor tanken.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-09-17 17:38

Citat
Ok, det jeg engang købte

Og det var den der klumpede

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 26-09-17 18:43

Der var lige nogle flere muligheder til at tætne med end jeg vidste, f.eks flydende gummi og den klumpende kattegrus, skal nok være den uden parfume ??
Bentonit har jeg læst om, og tætner sikkert også bedre end ler som pbp_et skriver. Bentonit må være det materiale jeg skal bruge til min havedam på ca 30-40 kvm

Godkendelse af svar
Fra : syllemus

Dato : 26-09-17 18:44

Tak for svaret pbp_et.

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 26-09-17 18:45

Tak for alle de andre svar også

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-09-17 20:20

Vi har brugt Bentonit her i vores brønd til drikkevand.
Det var for ikke at få nedsivende overfladevand i drikkevandet.
Vi har hældt 1½ m3 ned omkring boringsrøret.
Bentonit er godkendt til formålet.