/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Tonny Landy.
Fra : Mosebaek
Vist : 1902 gange
100 point
Dato : 24-09-17 20:47

Jeg efterlyser en smuk sang med Tonny Landy.

Har kendt den i flere år, men nu kan jeg simpelthen, ikke "få fat" i den. Den er lidt melankolsk.
Jeg mener den skulle hedde noget i retning af, "En dejlig dag". Men kan ikke google denne titel.

Der forekommer en linje, i retning af "En dag går solen sin runde uden mig". Det har jeg også googlet på, uden resultat.

Må jeg i alt beskedenhed nævne, at jeg har leget med hans kone, Tove Hyldgaard....som barn.

M.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 24-09-17 21:07
Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 24-09-17 21:36

Og vil du have "Tak for en dejlig dag", som mp3, så send en pm!

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 24-09-17 22:57

Tak for sangen, Klaudi. Jeg er nu lidt i tvivl. Der er noget bekendt ved den. Alligevel synes jeg ikke teksten, er den rigtige.

Men nu skal den lige lejre sig.

M.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 24-09-17 23:03

Citat
Der forekommer en linje, i retning af "En dag går solen sin runde uden mig". Det har jeg også googlet på, uden resultat.

Det er forår
alting klippes ned
der beskæres i buskadser og bugetter
slut med fordumfede ødselhe
Vi begynder at træne ttil skeletter
jeg bli'r fem år ældre
ved hvert indgreb i min pung
men når forårssolen skinner
bli'r jeg ung

Lad nu falde
hvad der knapt kan stå
Men i så fald sku' jeg altid komme kryv'nde
hver gang skatten gi'r sig til at flå
mine sidste mønter fra mig hver den tyv'nde
Jeg bli'r tom i hjernen
træt og tung i sjæl og krop
men når forårssolen skinner
står jeg op!

Og jeg fægter med min sparekniv
Men den skreber bare hult i sparegrisen
Der er ikke meget tegn på liv
selv i vinter var det dog en ko på isen
Jeg har længe næret
en istap ved min barm
men når forårssolen skinner
bli'r jeg varm!

Solen skinner på falittens rand
Derfor deenne dyrebare randbemærkning
Der er varies i tidens tand
Dens emalje trænger voldsomt til forstærkning!
Snart skal jeg og mine
sidste tænder skilles ad
men når forårssolen skinner
bli'r jeg glad!

Tag da kun min sidste spinkle mønt
Livets sol er min den sidste del af livet
for som solfanger er jeg nu begyndt
at forstå, at Alt og Intet er os givet
Og en gang går solen
sin runde uden mig

Men når forårssolen skinner
lever jeg!

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 24-09-17 23:03

Har den med Dario Campeotto og en med Four Jacks, og en instrumental udgave med Ole Andersen

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 24-09-17 23:06

Det er jo så to forskellige, så den hedder altså ikke En dejlig dag, men ???

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 24-09-17 23:09
Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 25-09-17 08:50

Hvis du ikke allerede har fundet den,er den på MP 3 jam.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 25-09-17 10:04

Tak for alle gode forsøg. Der er ikke lige ramt plet endnu. Men det er nok min egen hjerne, der spiller mig et puds. Tror jeg blander flere sange sammen.

Men nu skal jeg til at samle nogle loftslamper, så måske hjernen bliver renset af det.

En anden meget smuk sang, i denne genre er, Jeg Plukker Fløjlsgræs. Den sidder jeg tit og nynner i bilen. Når jeg så slipper mit tenor løs, gi`r konen et helt hop i sædet.

Den har været sunget ag utallige kunstnere. Lige fra Elsa Sigffuss, over Daimi, til Kim Larsen. En stedsegrøn.

M.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 25-09-17 11:42

Citat
Tak for alle gode forsøg. Der er ikke lige ramt plet endnu. Men det er nok min egen hjerne, der spiller mig et puds. Tror jeg blander flere sange sammen.

Det gør du så netop, for En dejlig dag er denne
http://www.dr.dk/radio/p5/giro-413/giro-413-2017-07-09/#!01:09:54

og

Citat
Der forekommer en linje, i retning af "En dag går solen sin runde uden mig". Det har jeg også googlet på, uden resultat.

Det er fra En hilsen til forårssolen med Povl Dissing og Benny Andersen
https://www.youtube.com/watch?v=DAb4SmiBr6A

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 25-09-17 12:39

Ja en opsumering af allerede fundne svar giver helt sikkert point Klaudi...

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 25-09-17 12:47

Jeg mener den skulle hedde noget i retning af, "En dejlig dag". Men kan ikke google denne titel.

Titlen står her under danske sange

http://www.reersoe.dk/sang.html
En dejlig dag Tony Landy

http://www.dr.dk/musik/titel/en%2bdejlig%2bdag/2368438-3-19

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 25-09-17 12:47

Citat
Ja en opsumering af allerede fundne svar giver helt sikkert point Klaudi...

Tag dog og flet næbbet,

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 25-09-17 12:50

UPS var der én der blev mopset

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 25-09-17 12:58

Citat
UPS var der én der blev mopset

Mopset og mopset, du er bare for meget engang imellem(nærmest hele tiden)
Så tag og bland dig unden om hvad jeg gør, jubelnar!

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 25-09-17 14:47

Takker for den pæne omtale Klaudi...
jeg synes også du er vældig rar.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 25-09-17 14:52
Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 100 point
Dato : 28-09-17 10:58

https://groups.google.com/forum/m/#!topic/dk.kultur.musik/YgjbNUu1uRg

Sangen heder oprindelig "A perfect day" og er skrevet af en kvinde ved navn Jacobs Bond. Hun var ret fattig, men tjente en formue på denne ene sang.
Den blev siden oversat af Otto Leisner, og den danske titel er "En dejlig dag", men man kan høre mange varianter. Mvh Tonny Landy

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 28-09-17 11:49

Tak for svaret Tonny Landy. (Synonym for katekismus).

Jeg er ikke helt overbevist. Men nu synes jeg, det er på tide at lukke. Vi har håndværkere rendende, og har ikke rigtigt haft tid til at fordybe mig i svarene.

Men jeg synes det er flot, Tonny Landy, endeligt har fundet vej til Kandu.

Iøvrigt er der utrolig mange sange, hvor dagen bliver lovprist. Og de har jo, i sagens natur, næsten ens titler. Den eneste der mangler her, er nok Stig Møllers "Sikken dejlig dag det er i dag".

M.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 28-09-17 14:34

Tekst
Når igen det er slut på en dejlig dag
Hvor så mange glæder du fandt
Medens klokken slår sine muntre slag Som en tak for den dag der forsvandt Mon så helt du forstår, hvad en dejlig dag Er værd for det trætte sind
Du har glemt de sorger, der ligger bag Skjult af solens sidste skin
En dag bli’r det slut på en dejlig dag Før du ved er din aften nær
Hvad du gav og tog midt i livets jag Du vil se, hvad det nu er værd
Men mindet vil farve en dejlig dag Så skøn som et morgengry Selvom hjertet slår sine sidste slag Er der altid en dag påny

Side 88
http://troels.dk/media/sangbog.pdf