/ Forside/ Interesser / Fritid / Film / Spørgsmål
10  granner01 2400
VHS HQ
Fra : pirt03
Vist : 218 gange
50 point
Dato : 22-09-17 14:04

Jeg Skal digitalisere nogle videobånd.
Jeg har en gammel (meget gammel)VHS-HQ-maskine:Sanyo VHR 7200 EX.
Den har den "smarte" feature at den begynder at SPOLE båndet (FF) når jeg trykker på play - og det er jo ikke meningen.
Har nogen en ide til løsning af dette problem - det kan jo dårligt betale sig at indlevere den til reparation - hvis man da overhovedet kan det mere.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-09-17 14:28

Kan det måske være fordi den kan optage i 2 hastigheder?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-09-17 14:42

Hvis den kan, så afspil i laveste hastighed, mener du kan ændre det i det ´skjulte´ panel på selve optageren.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-09-17 17:52

Prøv med fjerbetjeningeni stedet.
eller direkte på maskinen, hvis du mente fjernbetjeningen.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 22-09-17 19:12

Tak for forslagene.

Desværre er fjernbetjeningen for længst væk.

Jeg har ledt og ledt, men der ser ikke ud til at være en hastighedsregulering

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 22-09-17 19:40

Du køber en VHS maskine på DBA for et par hundrede

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-09-17 20:55

Citat
Du køber en VHS maskine på DBA for et par hundrede

Husk det skal være med LONGPLAY

Citat
Prøv med fjerbetjeningeni stedet.
eller direkte på maskinen, hvis du mente fjernbetjeningen.

Den sidste jeg havde kunne også ? fjernbetjenes ved nærmere ´tankegang´ men den var også fra før år 2000, så frit fra de grå celler = men der burde stadig kunne ændres på selve maskinen - mener der kommer/ eller burde en form for Menu - når man har maskinen sat til TV.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 22-09-17 21:30

Citat
Du køber en VHS maskine på DBA for et par hundrede

Har ledt og ledt på DBA, men det er "almindelige" maskiner de har til salg og dem har jeg selv et par stykker af.Men når man bruger den/dem flimrer billedet en lille smule. Jeg vil have en afspiller af bedre kvalitet, når jeg nu skal til at digitalisere - kvaliteten så god som muligt.

Citat
... når man har maskinen sat til TV.

Hmmm.. Ja det har jeg godt nok ikke prøvet. Kan være man lige skulle prøve for at se en menu. Jeg har bare ikke ville tilslutte så længe den ikke kunne afspille et bånd

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-09-17 21:00

Citat
Men når man bruger den/dem flimrer billedet en lille smule.

Sikkert fordi det er optaget i ? forkert hastighed, det kan som regel rettes med at Video program - eller bare brug noget der hedder de-interlace = det fjerner i hvert tilfælde støj fra DVD med multi layer? dem der har 2 brændinger på samme DVD - aner ikke om de kaldes DVD 9 eller 5 = noget med at brænde så meget på en enkel skive som muligt, samt det kan være at Framerate ikke stemmer ens med hvad din video udsender/ overfører til din PC = du kunne måske have en gammel Betamax som, kører med Regionskoder og alt muligt andet - eller bare en Nordisk PAL (Nordisk standart) og alt skal omkodes til et brugbart resultat (og programmer du bruger ved det jo ikke) - det tager sin tid at lære
Citat
Jeg vil have en afspiller af bedre kvalitet, når jeg nu skal til at digitalisere - kvaliteten så god som muligt.

Du kan IKKE digitalisere et Videobånd - det er Analogt - og netop der opstår problernerne = det ene kender ikke en DYT til det andet, som man jo bare skal overføres VIA kabel, som så også bør være af det bedste..
Historien kan genskrives for hvert forsøg/ bruger/ kabler osv.

God fornøjelse - ikke fordi det er svært, men man lige forstå noget om kodning af film.
Du skal bare finde et godt program til det hele..

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-09-17 21:04

NB, du kan sagtens overføre film der i ´dobbelt´ hastighed, men igen skal du have et program til at redigere det med.

Det med dobbelt hastighed brugte jeg tit, i gamle dage på spolebåndoptagere ved overførelser mellem 2 maskiner = op på højeste hastighed på begge og man sparede en times tid, men igen gik det ud over kvaliteten.

Men lad os vide når du kommer til redigering...

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 26-09-17 21:45

Hej mig-selv

Tak for tippene.

Til orientering. Jeg bruger en dims der hedder Manhattan video-grabber og den tilsvarende software. Det virker fint (bortset fra flimmeret). Det, jeg vil er at sikre mig, er at der ikke går "noget" tabet i overspilningen fra video til PC. Jeg mener, at det forudsætter at man bruger en god VHS afspiller. De to jeg har prøvet mener jeg er årsag til den svage flimren. Og jeg har jo netop ikke kunnet sammenligne med en HQ-afspiller.

Det der de-interlace - er det et program jeg downloader og bruger EFTER overspilning til PCen??
Jeg har IKKE en DD involveret i processen.

Jeg skal nok nævne at jeg har en del private familieoptagelser (børnefodbold o.l.) og disse videoer er optaget med et semiprofessionelt og dyrt videokamera - der er her altså ikke tale om programmer optaget fra TV med de to nævnte videooptagere.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 26-09-17 21:46

DD = DVD