/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
udstødning til webasto lignende oliefyr
Fra : johnnyBP
Vist : 182 gange
73 point
Dato : 14-09-17 20:26

jeg har anskaffet et webasto lignede fyr (russisk) og er ved at planlægge installationen i min sejlbåd. I brugsanvisningen står at indsugning til forbrændingsluft skal sidde i samme side som udstødningen dog ikke for tæt på, så vindpåvirkningen af tilgangsluft og udstødning udsættes for samme tryk.
Jeg ville helst tage forbrændingsluften fra kistebænken hvor jeg monterer fyret, så jeg kun skal lave en skroggennemføring. Er det forsvarligt - risikerer jeg at fyret blæser ud eller soder, hvis ikke jeg sørger for balance mellem indsugning og udstødning?

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 15-09-17 08:56

Nok nærmest umuligt at svare på uden kendskab til omtalte fyr.
Jeg har en original webasto som sidder i rorbrønden, den suger fra rorbrønden og udstødningen går overbord ca. 30 cm højere i bb side.
Du kan jo prøve samme metode, virker det ikke kan indsugningen da altid laves om.
Eller tag "russeren" under armen og med til en lastvognsmekaniker og lad ham kigge på "dyret", måske kan han afgøre sagen.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-09-17 22:26

Det er en kendt teknologi med "balanceret" forbrændingsluft til et fyr. Det er hvor man sparer en kraftigblæsewr at intag og afkast skal sidde i samme trykzone, for at luftmængden til fyret ikke skal svinge med vindforholdene. Så følg brugsanvisningen, eller køb et andet fyr. .