/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hus højde kvote system
Fra : svendgiversen
Vist : 471 gange
143 point
Dato : 12-09-17 16:04

Vi har fået et hus revet ned her på Fjordvej, og der skal bygges et nyt.

Så i dag kom et par unge højdemålere, de stod ude på vores vej og målte i flere timer.

Ud fra et af nabohusene, 5 huse væk fra det nye, midt mellem ligger vort hus,
her havde de højde kvoter fra et ca. 10 år gammelt hus, som de søgte at udnytte.

Hvis man hver gang skal bruge flere hundrede meter for at måle højden fra et ældre nabo hus,
mon så ikke usikkerheden op hobes, og de 3 støtteben er vel ikke helt nok til korrekt vandret?

Findes der ikke en officielt højde registrering uden sådanne omveje??

Det er ikke højden på huset som vi frygter, men fundamentets placering som de skal angive.
Og skal alle huse nu have en højde kvote registrering???

Min kone kender ikke kvoten på hendes hus,
blot at den ligger 7-8 meter over Flensborg Fjord, noget der varierer...

Accepteret svar
Fra : Bille1948

Modtaget 153 point
Dato : 12-09-17 16:12

Jeg går ud fra du mener højde koter og ikke "kvoter" - det er vist noget med fisk.

Normalt ligger kommunen inde med kort med kote angivelser på. Om de er tilgængelige online ved jeg ikke, men mon ikke.

Det er typisk en lokalplan for området, der kan lægge kan lægge begrænsninger ind på byggeriet.

Det står i skødet hvilken lokalplan huset er underlagt - hvis nogen.

Lokalplaner er typisk tilgængelige online.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-09-17 16:15

Nu hedder det kote, og målegrejet på trefoden har et meget fintmærkende vaterpas samt en kikkert med trådkors, så der bliver ikke mange millimeter fejl på 100 meter. Allerede Caspar Wessel, der for 125 år siden opmålte Danmark og for første gang fik danmarkskortet til at ligne, brugte den type instrumenter. Allerede med et hjemmelavet mirebræt, et billigt laservaterpas og et hjemmelavet højdebræt er det lykkedes mig at måle højdeforskellen mellem mine to damme, selv om der ligger en 4-5 meters højderyg imellem. Tre af hinanden uafhængige sæt målinger gav en forskel på 42 cm +/- 1½ cm. Så ved jeg de fødes fra to forskellige grene i grundvandet.
De lokale opmåleres grej ligger nok et par klasser over i pris, præcision og reproducerbarhed.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 12-09-17 16:27

Jeg mener de fleste landmålere bruges GPS i dag af den slags, der er markant mere nøjagtige end dem vi andre benytter os af.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-09-17 16:43

Altså højde koter ikke kvoter, hvor mon ordet kote stammer fra?

Og ja, de kan sikkert, efter flere timer, placere det nye hus på en plan grund,
med millimeters nøjagtighed, der hurtigt bliver forvansket under støbning af grunden.

Men betyder det noget, og hvorfor ofre ressourcer på noget sådant?

Og det var netop sådan noget som GPS, jeg efterlyste,
men er der ikke kun x og y koordinater, ikke lodret z??

Iøvrigt ligger der et fyrtårn lige her i nærheden,
det må da være registreret både med lys vinkel og højde kote?

Har ikke fundet en lokal plan for Sønderborg/Egernsund, med koter.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 12-09-17 16:46

GPS er alle 3 dimensioner.

De fleste (Garmin) GPS kan også oplyse hvilken højde du er i.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-09-17 17:12

Med hvilken nøjagtighed?

Hvis OK, hvorfor bruger landmålerne så ikke GPS ,
i stedet for gamle, manuelle, tidsrøvende værktøjer??
(Så bliver flertallet af dem måske fyret).

En kontrol kunne være det højeste punkt her på vores del af Fjordvej, fyrtårnet.
En mulig afvigelse i dens GPS, kunne måske bruges som justering
af de lavere liggende koter på 7-9 huse/grunde??

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 12-09-17 17:17

De GPSér vi har, er med en nøjagtighed på 1-2 meter. Dem landmålere bruger aflæser det militære GPS signal, og så er vi nede på få cm.´s nøjagtighed, hvis ikke mindre.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-09-17 17:30

Så brug dog det militære GPS til noget nyttigt.

De unge landmålere er gået hjem nu, men det har kostet, efter flere timer og hvem betaler

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 12-09-17 17:46

Regningen betales typisk af grundejeren.

Der kan jo også have været noget øvelse inde i billedet.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 12-09-17 20:24

Du kan være helt sikker på, at de instrumenter der bruges tilden slags opmåling, er meget præcise.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-09-17 21:17

Der er en hel del beskæftigelse med i sagen. Da jeg i 1993 fik afstykket knapt en hektar i Småland, kostede det omkring 12 tusind svenske kroner, selvom der bare blev markeret fem punkter med hver sit stykke galvaniseret rør. I Sverige kaldes det sysselsätning.

Kommentar
Fra : Urias

Dato : 12-09-17 21:19

Geodatastyrelsen samarbejder med kommunerne om løbende at måle større eller mindre områder i kommunerne for på den måde at sikre, at kommunerne har opdaterede koter til rådighed. Koterne anvendes når der skal anlægges kloakker, etableres forsyningsledninger (fx gasledninger) og udstykkes grunde. Derudover anvendes koterne i forbindelse med klimasikring af kyststrækninger og havne. I den forbindelse måler Geodatastyrelsen gentagne gange for at overvåge hvor store sætningerne er i disse områder.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-09-17 21:27

Nu må vi se hvad bygherren skal betale og hvad der er øvelser, de målte flere gange.

Og ja, sikkert meget præcise tools, men hvad med betjeningen og anvendelsen?

Og hvad betyder det, hvis et nyt hus ligger 2 - 3 centimeter højere eller lavere??

Jeg synes vi skal bruge vore ressourcer på noget der er mere givtige...
Og måske synker det nye hus lidt her på ler skrænten, ligesom vort har gjort???

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-09-17 05:44

I forbindelse med om- og tilbygning af sommerhus har jeg netop fået lavet en opmåling mv af grund, hus, koter mv, angivet præcision er 0,1 mm!

Sjovt nok er du ikke langt fra med kvote

http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=kote

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-09-17 20:10

Undskyld - men er du ikke bygningsingeniør Svend Giversen.

Der er både stedlige regler for fundamenthøjder, hushøjder og andre højder som skal overholdes.
Især vil det i dagens Danmark måske være klogt også at konsultere forsikringsselskaberne inden der bygges med fare for oversvømmelse.
Ham der Pythagoras var også god til at opmåle med trekanter lige som landmålere kan.
Hvis det altså er landmålere du har set og ikke bare et par fuskere med et billigt apparat.

Ps. Mit barnebarn som er tømrer lavede et 35 meter langt stakit på et skånende skel med et apparat, som hele tiden fortalte ham hvor brædderne skulle sidde.........det blev fuldstændig lige.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-09-17 20:56

Nej jeg er gammel maskin ingeniør,
med simulation af hydrauliske regulerings systemer som speciale.

Og jeg finder den millimeter nøjagtige kote registrering af nye huse unødig og alt for dyr.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-09-17 21:32

Højde over havoverfladen, ja den er god, lige nu har vi storm høje bølger.

Og er koten så det nye hus fundament?
Det støbte beton gulv, over eller under ??
Eller indgangspartiet, eller noget helt fjerde???

Flere muligheder for at angive koter med millimeters nøjagtighed...

Og det var rigtige landmålere, det stod der i hvert fald på deres bil,
men de var så længe om det at jeg tvivler på ekspertisen?

Kommentar
Fra : Urias

Dato : 14-09-17 13:10

Citat
Jeg er uddannet civilingeniør
Fra din profil
Citat
Nej jeg er gammel maskin ingeniør,
Fra dit ovenstående indlæg. Uddannelsen hedder forøvrigt MASKININGENIØR

Da Civilingeniørens arbejdsområde er kemi og fysik, kan din stillingsbetegnelse ikke være korrekt. Og Maskiningeniør tror jeg næppe du er, så havde du da i det mindste kunne stave til det.

Minder mig om en mand som hedder Henrik, han vil være Kongegemal - eller allerhelst Konge.
Men okay han er lovligt undskyldt, da han lider af demens.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-09-17 16:55

Måske kan landmålere bruge meget tid på at måle en bagatel op.
Jeg siger ikke at det er tilfældet hos jer, men ikke alle har respekt for de ret nøjagtigt satte skelpæle og hvis nogle få står forkert, er måleren nødt til at måle over et større område for at finde et korrekt område til at "læne sig op ad".
Vi må jo huske at landmålinger jo er noget som står til troende.

Hvorfor der skal højdemåles fra et gammelt hus er nok fordi det nye hus vil ligge anderledes end de foreskrevne højder i netop det område.

Landmålerens vaterpas er lige så nøjagtigt som et rigtigt maskinvaterpas til brug for opretning af eks. drejebænke.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 14-09-17 17:08
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-09-17 18:16

Jeg skrev maskin ingeniør i to ord, for at betone/tydeliggøre jeg ikke er bygnings ingeniør,
og jeg vil ikke angive alt det andet >kemi og fysik, som civilingeniører udfører.

Noget jeg kom til at tænke på, i min gamle ski dragt var der indsyet et chip,
så man kunne finde mig under sneen efter en lavine.

Når der er tvivl om hvor nye huses fundament kote kan henføres,
hvad så med at kræve indbygning af en kote chip i alle nye huse på en fastlagt placering??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-09-17 21:18

Man sætter jo chips på entreprenør maskiner, så kan man spore deres vej til Polen.

Et nyt hus løber jo ingen steder, men med en indbygget chip ved man jo hvor man har det,
både med længde, brede og høje kote...

Er jeg virkelig den første med dette geniale forslag?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 14-09-17 21:37

Det er - vist - skønne - spildte kræfter.

Så meget flytter de fleste huse sig heller ikke, når først de er bygget.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-09-17 22:03

Det blæser altså meget i Sønderjylland........

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 14-09-17 22:09

Det er de færreste huses fundament, der flytter sig, selv i stærk blæst.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 15-09-17 04:40

I istiden var Jyllands nordlige del dækket af is og blev trykket ned af vægten, da isen forsvandt begyndte Jylland langsomt at tippe den anden vej, så nord hæver sig, mens syd synker.

Det sker stadigvæk, Als synker med ca 1,5 mm om året

http://soeterritoriet.kyst.dk/landbevaegelser-i-danmark.html

https://www.dmi.dk/laer-om/temaer/hav/fremtidens-vandstand/globale-aendringer/

Så husene/jorden på Als/Sønderjylland flytter sig nedad, og den globale opvarmning hæver vandstanden, så en måling af huset i forhold til vandstanden kan kun give et øjebliksbillede

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-09-17 09:23

Sælg huset inden strandvejen bliver til vandvejen.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 15-09-17 21:51

I de 30 år murerfaget har givet mig smør på på brødet, har jeg kun een gang, gjort brug af kote-systemet.
Måske er det ikke "moderne" i Thisted Kommune.

Jeg byggede selv vores hus i 1975. Fik tegning godkendt, og behørig bygge tilladelse.

På intet tidspunkt var der tale om grundlæggende højde. Kun vandrette mål, til vejføring og nabo skel.

Men jeg ved da der sidder kotenøgler på mange historiske bygninger, såsom herregårde og kirker.

M.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 15-09-17 22:10

Vi bor i en udstykning i Ry, hvor de er helt "elektriske" med byggekoter.

Bevares, vi bor i et bakket terræn, men for vores eget hus´s vedkommende har vi 3 trin ned til stuen, alene af den grund, at tagryggen - på INTET tidspunkt - må være mere en 3,75 m. over terræn.

Så i nogle - nyere - udstykninger er de - jf. planloven - meget opmærksomme på koterne.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 15-09-17 22:10

Jeg må jo så nok (desværre) korrigere mig selv: I 1967 -68, var jeg med til at bygge de nye servicefaciliteter, på det nye Hanstholm Havn. Og der har sikkert været sat af efter koter.

Men vi slaver havde jo ikke noget med dette at gøre. Vi skulle bare knalde nogle mursten ned.

M.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 16-09-17 06:33

For ca 40 år siden arbejdede jeg, sammen med en masse andre, med at lave det nye Bygningsreglemet 1977.

Koter var ikke som nu "hot stuff", og ikke et fast krav, som det ses:

"Kommunalbestyrelsen
kan endvidere, såfremt det skønnes påkrævet, forlange
afsætning af grundens skel samt attest for bebyggelsens lovlige
anbringelse på grunden herunder navnlig afstand til skel, højder og
koter ved ,landinspektør"

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-09-17 10:51

Tak for svaret Bille1948.