/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Formatering
Fra : trimare46
Vist : 324 gange
300 point
Dato : 24-08-17 11:15

Jeg har en lenovo thinkpadv som jeg vil have formateret.
Jeg kan godt finde ud af at komme nd til det sted, hvor man vælger gendan fabriksindstillinger. Men så beder den om at få en adresse til sikkerhedskopien.
Jeg troede ikke man skulle bruge sikkerhedskopien til det, da der jo ligger en recpvery på pcen, eller det skulle der ihvertfald gøre.
Og hvor jeg skal finde sikkerhedskopien aner jeg ikke.
Kan det ikke gøres uden den forbandede sikkerhedskopi.
Egentlig ville jeg gerne have Windows 10, men nu erfarer jeg så, at man åbenbart skal betale for det nu.
Kan man slippe for at betale, eller må jeg til lommerne.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 24-08-17 11:39

Dette virker ihvertfald på min PC (en HP):

Med et partitioneringsprogram (evt. Gparted fra http://gparted.org/download.php vælg den øverste under "Stable releases") sættes den lille recovery partition (vises længst til højre) til "Active". Noter først hvilken partition som var "Active" til at starte med.

Når du herefter genstarter maskinen skulle den starte op på recovery-partitionen (det gør den ihvertfald på min) hvorefter du kan vælge at sætte det hele til fabriksindstillinger hvorefter den formatere og indstallere både styresystem og alt andet som da du købte den.

Afsæt en del tid herefter til Windowsopdateringer m.m.. At alt er sat tilbage til det tidspunkt du købte den skal forstås bogstaveligt.

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 24-08-17 12:31

Jeg tror ikke, du slipper for at betale for Win 10

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 24-08-17 12:41

Citat
Jeg tror ikke, du slipper for at betale for Win 10

Jeg er enig, for perioden med gratis opgradering til Win10 udløb for ca et år siden. Men han kan vel stadig få maskinen op at køre med det gamle styresystem indtil han får købt en Win10.

Kommentar
Fra : for_lækker

Dato : 24-08-17 13:48

Jeg har for 2 måneder siden downloadet win10 hos Microsoft og installerede den. Ved at man skulle registrere sig da den var gratis, så blev min nye installation også gratis og den blev automatisk aktiveret.
Så bare klem på hvis du husker din Microsoft konto..

Accepteret svar
Fra : for_lækker

Modtaget 300 point
Dato : 24-08-17 15:03

Citat
•Hvis du tidligere har opgraderet til Windows 10 på denne pc, og du er ved at geninstallere det, har du ikke brug for en produktnøgle. Din kopi af Windows 10 aktiveres automatisk på et senere tidspunkt ved hjælp af din digitale licens.

Kopieret herfra
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-08-17 15:03

Har du prøvet F8 under opstart, der ligger vist noget med Recovery

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 24-08-17 15:47

Når Thinkpad logo'et er på skærmen så tryk F11, så starter Lenovo Recovery, hvis der er nogen!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-08-17 20:01

Du kommer måske til at savne din win 8.1 ................hvis du skifter til win 10

Godkendelse af svar
Fra : trimare46

Dato : 26-08-17 10:19

Tak for svaret for_lækker.