/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Balader
Fra : svendgiversen
Vist : 273 gange
75 point
Dato : 22-08-17 17:35

Jeg hørte den smukke franske sang:
"La balada du sant chereut?" Det sidste kan jeg ikke stave til.

Og så kom jeg til at tænke på vor primitive fastelavns sang: Boller op...
"så laver jeg ballade".

Hvor stammer Balada/ballade fra og er der nogen sammenhæng?

Og hvem kan gengive den rigtige franske titel??
Den med bollerne kender vi godt.

Accepteret svar
Fra : marken84

Modtaget 75 point
Dato : 22-08-17 20:41

Citat
"La balada du sant chereut?" Det sidste kan jeg ikke stave til.

Så hverken det første eller det sidste kan du stave til.

Du mener sikkert "la ballade des gens heureux"

https://www.youtube.com/watch?v=Wzkz9IABhPk

Over sat til engelsk "The Ballad of happy People" er jo ikke sådan lige at oversætte til dansk.

Du kan så læse mere om ordet her:

http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=ballade

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-08-17 21:46

Ja det er den, godt fundet marken,

jeg mente nok det var noget med lykkelige,
dog ikke kun folk, men mere religiøse, helgener?

Tilsyneladende har ordet ballade bredt sig til mange lande...

Oprindelig en lokal fransk dans,
vi går jo til bal for at danse, er der også en sammenhæng her??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-08-17 09:43

>fra provencalsk balada 'dansemelodi', af bal(l)ar 'danse

Hvad så med ballet?
Denne form for kunst dans er jo udbredt i hele den vestlige verden og langt ind i Rusland.

Mon denne betegnelse også stammer fra en syd fransk dansemelodi??

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 23-08-17 10:34

Du keder dig åbenbart bravt - hvorfor undersøger du ikke bare den konstellation?

Det er sku lige før du er at ligne med "Rudolfp med den røde klud" som også altid skulle sætte en tåbelig forspørgsel igang som man til enhver tid kan slå op på Google eller hvad søgemaskine man nu end bruger...

Citat
Ordet ballet kommer af fransk ballet, af italiensk balletto, diminutiv af ballo 'dans'.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-08-17 15:06

Tak for svaret marken84.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 23-08-17 16:16

Jow - selv tak og hils fruen...