/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Opdragelse
Fra : maxima51
Vist : 247 gange
15 point
Dato : 22-08-17 14:19

Hej.
Håber,at nogen her kan give mig et godt råd.Det drejer sig om mit bonus oldebarn en dejlig pige på 6 år. Hun bliver meget passet hos sin mormor,som så er min svigerdatter,hun er uddannet pædagog,og også en dejlig pige.Nu mit problem.Jeg har flere gange overværet,at svigerdatteren tvinger den lille til,at fortælle hvis hun har fået en staf over hvad jeg kalder småting,f.eks.hun har ikke børstet tænder,så får hun ikke lov til,at se den film,som var planen,eller andre meget små ting.
Jeg syns ikke det er rigtig,at hun skal nedværdiges på den måde,og er bange for,at det kan give hende mindreværd og depressioner senere hen.Er det mig,der er en gammel,snorkel eller ?

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 22-08-17 14:56

Næh, spørgsmålet er blot - hvad kan du gøre ved et?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-08-17 17:02

At børste tænder og den slags skal gøres til en leg og noget behageligt.

Skal barnet selv fortælle om hun har børstet tænder mens hun er hos sin mormor.

Eller skal hun fortælle om hun har børstet tænder der hjemme.

???????????????????

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-08-17 17:08

Jeg glemte lige........................hvis din søn og svigerdatter har et barnebarn - så må de være gamle nok til at "flyve fra reden".

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-08-17 18:23

Citat
at svigerdatteren tvinger den lille til,at fortælle

Bare rolig, den slags giver problemer senere i livet - kunne jo minde om et fanger der bliver afhørt.
Havde selv et lignende problem som ´bette´ og den dag i dag hader jeg alt der havde med problemet at gøre.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 23-08-17 19:20

Citat
Jeg har flere gange overværet,at svigerdatteren tvinger den lille til,at fortælle hvis hun har fået en staf over hvad jeg kalder småting,f.eks.hun har ikke børstet tænder

Handler det om ting, som barnet har gjort hjemme hos forældrene, og er blevet straffet for dér?

I så fald bør din svigerdatter pænt blande sig udenom.

Men som en anden skriver, hvad vil/kan du gøre ved det?

Min holdning er, at bedsteforældre som udgangspunkt ikke skal blande sig i deres børns opdragelse af børnebørnene. Selvfølgelig skal der også være nogle rammer og regler hos bedsteforældrene, men de behøver ikke at være lige så stramme som hos forældrene. Bedsteforældre skal være hyggelige og rare at være sammen med, et fristed for børnene.

Kommentar
Fra : mrjones

Dato : 26-08-17 00:41

Jeg er selv en morfar, og vi er da stødt på problemet, vi har lavet en lille sjov pointtavle hvor man for et klistermærke hver gang barnebarnet på 5 gør en af de ting som de skal, så som børste tænder, vaske et bord af, lægger ting på plads, tørrer lidt af ved opvask etc. Det har vænnet hende til at det er sjovt at gøre disse ting og ok. Vi gør de sådan hjemme, så sætter vi i det mindste et eksempel som, forældrene kan efterleve HVIS DE VIL OG GIDER. Ellers er det bare at bide sammen og håbe på det ændrer sig. Men om hun bliver skadet af straf systemet, det tror jeg ikke nødvendigvis, skolen er jo heller ikke blid, når hun skal til at arbejde, under uddannelse, så er det jo heller ikke sikkert hun vil være omgivet af, søde rare bekymrende bedsteforældre som os.

Mange gange er det de negative opplevelser, de hårde knubs i livet, som ruster os og motiverer mange til at gøre noget godt, og kæmpe for sin ret.