/ Forside/ Teknologi / Internet / E-Mail / Spørgsmål
10  bentjuul 3460
Adresse- / Kontaktlister misbruges / hac
Fra : BarsKill
Vist : 290 gange
200 point
Dato : 16-08-17 13:16

Jeg har udtrykt mig dårligt! Og prøver igen.
Mit problem er at "nogen" har adgang til mine adresselister og sender mails til mine kontakter - med mig som afsender. Dog er der en tilføjelse som burde afsløre at det ikke er mig. Fx: afsender: <Jeremiah Rock> post@karstenbille.dk
Skal jeg nedlægge alle mine adresselister, eller hvad? Jeg er betydeligt træt af det hér.

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 16-08-17 13:44

Jeg går ud fra, at du har virusbeskyttelse kørende.

Kommentar
Fra : BarsKill

Dato : 16-08-17 13:48

Ja, jeg burde være fuldt dækket - og har været det i årevis uden problemer (McAfee)

Accepteret svar
Fra : ThomasCSR

Modtaget 210 point
Dato : 16-08-17 14:06

Okay.
Hvilken mailklient bruger du (outlook, thunderbird....)?
Er det alle dine kontakter, der er berørte? (Kun nye, gamle, altid de samme....)
Det halter lidt, hvis du siger, at du er fuldt virusbeskyttet og har været det i årevis, hvid der så alligevel er nogen, der har adgang til dine kontakter. På et eller andet tidspunkt må der have været noget malware.
Du kan eventuelt exportere alle dine kontakter til en fil (måden afhænger af mailklienten), afinstallere klienten, køre et renseprogram (Ccleaner eller noget), geninstallere mailklienten (eller en ny klient) og importere dine kontakter fra filen.
Grunden til, at jeg spørger efter mønstret i de berørte kontakter, er, at hvis nogen har en kopi af dine kontakter (og altså ikke er inde i din maskine mere), så hjælper det jo ikke noget at dæmme op for skaden. Den er sket.

Godkendelse af svar
Fra : BarsKill

Dato : 16-08-17 14:18

Tak for svaret ThomasCSR. RIGTIGT godt svar - tak for hjælpen!
Jeg er bange for at McAfee somme tider er utæt - selv om det er første gang jeg oplever noget skidt!

Kommentar
Fra : BarsKill

Dato : 16-08-17 14:20

Jeg bruger iøvrigt Outlook :- )

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-08-17 15:30

Tjaeh... sådan kan det gå, hvis ikke man 'lukker' for :

https://support.microsoft.com/da-dk/help/17145/windows-homegroup-from-start-to-finish

..som jo er SLÅET TIL ...som standard.

Det er jo så rart at man kan dele filer og biblioteker på sin computer med naboer, venner mm. over (lokal-)nettet

Hvis ikke man bruger hovedet? ...så gør alverdens firewall's og antivirusprogrammer ingen forskel, når det kommer til privatliv.

Husk at tjekke dine sikkerhedsindstillinger for såvel computer som browser (..uanset fabrikat).

Det samme gælder dine Apps på bærbare enheder ..ISÆR hvis du synkroniserer disse (..en funktion FANDEN har skabt ).
Selvom forbindelsen mellem disse enheder er krypteret, så står 'døren' pivåben til alle enheder, hvis der er adgang blot til eet program 'udefra'.

..men det er jo så dejlig nemt at alle tweet's og facebookbesker, email osv. 'følges ad', så man ikke selv skal 'opdatere' beskeder på alle enheder.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-08-17 15:41
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-08-17 15:50

Ps. I sidste link kan du jo læse kommentaren:

Citat
Der er aldrig nogen der nævnter Chrome Fjernskrivebord. Jeg hjælper venner og bekendte både her i Sverige hvor jeg bor og i Danmark. Det er noget som jeg kan få novicer til at installere og jeg kan overtage deres PC'er, om de kører Windows eller Linux. Det fungere ganske hæderligt for mig.

Så ved du hvor du kan havne, hvis ikke man passer lidt på sig selv

Blot eet eksempel ud af mange !
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-08-17 20:17

Du kan også gøre som jeg gør. Jeg fik besked fra google at en kineser sendte ud som om det var mig............ og foreslog at jeg skiftede password - som jeg så gjorde.

Det jeg gør, er at slå den automatiske kontaktoptagelse fra.
Sletter mine kontakter, men gemmer mails eller har min egen kontaktliste i en mappe.
Så kan jeg lige hente adressen, når der skal skrives en mail.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-08-17 23:43

Et lille PS. herfra: Offentliggør man sin e-mail adresse på nettet?

Hvorsomhelst: Hjemmeside, Facebook, Tweeter, Nethandel/Auktionshuse, Nyhedssider, Blog's, osv.

..så er passwordet/kodeordet til emailadressen blot en snes kvalificerede gæt væk

</MOLOKYLE>