/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Samling af partitions på HD og sletning
Fra : kj
Vist : 215 gange
200 point
Dato : 14-08-17 14:45

Har tidligere brugt GHOST til samling af partitions og Killdisk til total sletning af hele disken, men kan ikke få PC'en til at Boote på dem, hvad andre gratis alternativer kan jeg bruge.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-08-17 15:11

Windows eget program eller MiniTool Partition Wizard .

Har du sat disken som aktiv

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 15-08-17 10:24

Når du har lagt en partition tilbage med enten GHOST eller andre skal du sørge for at partitionen bliver markeret som "Active", ellers kan BIOS ikke finde ud af hvor der skal startes. Stort set alle partitioneringsprogrammer kan gøre dette, jeg bruger selv Gparted http://gparted.org/download.php til dette.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-08-17 21:07

Citat
men kan ikke få PC'en til at Boote på dem

Hvis der er styresystem på dem? så skal du muligvis ind i Bios for at finde den disk der skal være MASTER eller First Bootdevice - F12 eller delete under opstart ad pc

Kommentar
Fra : kj

Dato : 15-08-17 21:35

Jeg har valgt BOOT fra CD drev

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-08-17 12:50

Citat
Jeg har valgt BOOT fra CD drev

Så starter den også op fra CD.
Men du skal stadig (måske) ind i Bios for at vælge din disk = ikke alle Bios kan finde en ny disk - det er som regel ældre PC der ´lige´ skal have at vide hvilke diske der findes på PC.

Havde samme problem for et par dage siden, og på min (Bios) er der 2 ?? indstillinger i Bios, den ene søger efter nyt og registerer det, den anden vælger hvad der skal Bootes fra = og hvis ikke der er noget registreret kan den ikke Boote og man får sort skærm.

Det er muligt at du skal GEMME og afslutte mellem de 2 ændringer

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-08-17 12:57

Hvis du klikker F12 under opstart - så vises alle diske og drev, samt du kan gå ind i Bios.

Ved ikke om du kan få problemer hvis SATAmode er slået til ACHI - min kan kun starte op med IDE.
Mener dog kun det har betydning med eksisterende styresystem og ikke hvis du laver en ny Install

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-08-17 13:01

Men og alt andet.
Hvis disken er formateret på samme pc som den skal bruges, så burde Bios også være opdateret og kunne finde den - dog skal den den være sat som AKTIV, og det gør du med Windows Diskhåndtering - H-klik yderst i tekst boksen og vælg Aktiver - lad være med at vælg Dynamisk disk

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-08-17 13:06

https://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html

Citat
Set partition logical to create more than four partitions or set partition primary to make it active.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 16-08-17 13:53

https://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html. Denne gratis udgave kan ikke samle partitioner.