/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
sund ost kontra LDL kolesteroltal
Fra : lillelyst
Vist : 258 gange
100 point
Dato : 12-08-17 18:58

Svært at finde en egnede gruppe at lægge spørgsmålet her, men jeg prøver alligevel.
Har et lidt træls LDL kolesteroltal på 4,3 men lever et ellers relativt sundt liv. Har aldrig røget, drikker meget sjældent alkohol, har normal vægt på 83 kg i forhold til mine 59 år. Har haft et travlt arbejdsliv. Spiser relativt sundt, bl.a. ingen sovs, næsten aldrig slik osv osv.
Motionen mangler i dèn grad så det skal der arbejdes på, men................jeg er en stor osteelsker og nyder et godt stykke ost oven på knækbrøddet eller krydderen samt en god kop the/kaffe. Jeg bliver nød til at skifte den fedtholdige klovborg ud med en ost med meget lav fedtindholdt, men så går det jo ud over den gode smag, så mit spørgsmål går på:
Kender I et produkt I kan anbefale?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-08-17 20:05

Uden for emne.

Man kan også kede sig ihjel.

Mange får trods alt, et bedre liv med alt det usunde - hvilket Lægerne er begyndt forstå.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 12-08-17 21:43

Citat
Har et lidt træls LDL kolesteroltal på 4,3
Åh stakkels dig. Ikke fordi dit "kolesteroltal er højt" men fordi, du er offer for medicinalindustrien opfundne sygdom.

Søg selv lidt viden om kolesteroltal, og du vil opdage flg: Det er fuldstændigt ligegyldig om du tager medicin for kolesterol eller er ej! Du dør, den dag du skal dø. Statin, som kolesterolmedicinen indeholder, har så mange bivirkninger, at det er den største medicinske skandale i nyere tid.

Smid det lorte medicin ad helvede til og spis nogle nødder, hvidløg og avokado , det sænker kolesteroltallet endnu bedre end medicinen.....Og er billigere - og uden bivirkninger.

Prøv at gå din læge lidt på klingen. Spørg f.eks om: Hvorfor Statin ødelægger korttids-hukommelsen. - Og, om hjernecellerne -receptorerne - har godt af, at blive "affedtet" med Statin.

I øvrigt, hvis du er 59 år er et kolesteroltal på 4,3 GANSKE NORMALT !
Og jeg forstår slet ikke du får kolesterolmedicin overhovedet.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 13-08-17 00:31
Kommentar
Fra : for_lækker

Dato : 13-08-17 01:07

Dit LDL kolesterol tal skal ned under 3 https://www.sundhedsguiden.dk/da/temaer/alle-temaer/hjerte-kar-sygdomme/forbyggelse-og-sundhedsfremme/Har-du-styr-paa-dit-LDL-HDL-og-restpartikel-kolesterol/
og ikke som andre skriver at det er normalt...
Jeg bruger min sædvanlige ost, bare med mindre på. Så undlader jeg at smøre fedtstoffer under osten.... og mit LDL er under 2 og så spiser jeg ellers normal kost uden for meget fedt.

Kommentar
Fra : lillelyst

Dato : 13-08-17 01:27

Det skal siges at jeg IKKE får medicin til sænkning af tallet, da både min kone og jeg er kæmpe modstander af netop medicin. Så hellere smerter et stykke hen af vejen, så jeg er helt enig i meget af det I skriver. Nu er det kun LDL tallet (altså den "lede" type), det andet er ok. Lægen er helt klar over min holdning og jeg har allerede gået ham på klingen mht. evt. bivirkninger. Og dem er der bestemt mange af! Jeg vender lige tilbage når jeg har gennemlæst jeres links.

Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 13-08-17 18:35

Jeg kan nu ikke forstå, at du har den indstilling til medicin, Kolesterol er fedtvæv der sætter sig fast i årene, med blodpropper i karene til følgeder der kan føre til hjertestop.

Jeg selv har haft 4 af denne slags, så jeg ved, hvad jeg taler om.

Jeg tager daglig Simvastatin og mærker hverken bivirkninger eller lignende.

En mager ost der smager som en fed kan jeg anbefale en der heder Chaesy 13% den kan bl.a. få i rema 1000.

Kommentar
Fra : lillelyst

Dato : 13-08-17 23:58

Jeg/vi er modstander af medicin fordi der oftest er bivirkninger. Noget er godt for noget samtidig med at andre organer bliver påvirket negativt. Det er den sikre måde at holde gang i hele den industri. Dermed ikke sagt at man skal undlade den hvis man har en livstruende sygdom. Bliver jeg tvunget til at tage medicin på et tidspunkt må jeg jo gøre dette, men jeg tager ikke medicin for at forebygge med mindre min læge vurderer at jeg skal samtidig med at tallene er ekstrem dårlige. Så i første omgang vil jeg forsøge at afklare tingene via en sund livsstil. Og et LDL tal på -4,3 siger lægen ikke er katastrofalt, men at det kan blive nødvendig med medicinen.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-08-17 06:54

Hm..... en ostemad smager altså godt........
kommer du smør under? Eller andet fedtstof?

Jeg ville nok fortsat spise min ost med stor nydelse. Og droppe -eller skære ned på- alle andre animalske fedtstoffer.

Spiser du kød? Svinekød smager jo også bedst, hvis det indeholder en vis mængde fedt....
Hold dig til fisk og fjerkræ. Alt firbenet skal begrænses..

.......smør kan godt undværes hvis osten er god... Det vænner man sig til.
Jeg bruger tit en skive ost over en flok friske blåbær på groft brød, og smeltet i mikroovnen.
Varmen forstærker ostens smag. Og bærrene klæder osten rigtig godt! Mums!
Og det kan jo laves på et øjeblik. Så det kan bruges til en sund hverdagsmad.
...men ellers spiser jeg dåsemakrel, rejer, laks, sildemadder... ingen af delene behøver smør på brødet.
Og det hele giver et højt HDL. Som enhver fornuftig læge elsker..

Jeg aner ikke hvad mit kolesterol-tal er. Det er ret mange år siden at jeg fik målt det. Det var dengang at læger havde tid til at gå op i petitesser.. Da var mit kolesteroltal for højt... på grund af HDL. Så jeg sagde nejtak til medicin. Vi snakkede om det, og lægen syntes så at det var ok.

I dag er det ind til lægen, og ud igen på 10 minutter.

Gadvide, hvordan det vil gå, hvis de alment praktiserende læger igen skal til at undersøge og behandle deres patienter? Når de ikke mere kan nøjes med at udskrive recepter ---eller henvise til specialister?