/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Slut mugne badef. Hvornår brænder alu?
Fra : boyelauritzen
Vist : 464 gange
100 point
Dato : 07-08-17 12:49

Slut mugne badeforhæng.

Badeforhæng er udbyttet med 8 mm sikkerhedsglas der bliver støttet af eksisterende skinne.

Glasbeslag står på gulvet på dørstopper - hold fast med messingsøm.

Beslag for oven er bøjet af tyngdekraften - og når alu-liste er varmet med gasvarmer.

Hvornår brænder aluminium?

Og hvad brænder det til.

Er det giftigt?

http://peecee.dk/upload/view/468500

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-08-17 13:18

Aluminium brænder ikke, det smelter ved 660 grader.

Da det er et grundstof bliver det ikke til noget andet,
kogepunkt 2519 gr. og så bliver det vel til Al dampe, måske med ilt, aliminium oxyd,
men med temperaturer langt over det du vil kunne opnå.

Du skal så bare holde temperaturen under 660 grader,
og det er jo en høj værdi i et badeværelse.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 07-08-17 13:25

Der er gået ild i håndklæder længe før

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 07-08-17 14:10

For at opnå de 660 grader C, - og kunne bøje Alu skinne - havde jeg isoleret omkring opvarmningssted med lidt alu-folie.

Alufolien forsvandt (brændte).

Jeg håber ikke alu-folien forsvandt som fri aluminium, som - mig bekendt - er meget giftigt...

Måske blæste folien væk som meget små alu stykker (støv)?

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 07-08-17 14:58

Aluminium brænder - og bliver til aluminiumoxid.

Faktisk så reagerede det øjblikkelig, så på overflader af aluminium dannes et tyndt lag af Aluminiumoxid - f.eks. flyvemaskine, coladåser m.v.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-08-17 15:01

Citat
Alufolien forsvandt (brændte).

Sikker på det ikke bare var klar lak der brændte, for at beskytte aluminiumen med IR

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-08-17 15:42
Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 07-08-17 17:16

Ud fra en fundamental kemisk betragtning er aluminium absolut brændbart. Det reagerer dog også meget hurtigt med luftens ilt ,endda uden opvarmning. Men iltforbindelsen er korund ,et meget hårdog tætstof, hvor bare et tyndtlag beskytter mod videre adgang af ilt.
Derfor er ren aluminium i praksis ikke brændbart i pladeform.
Men fint aluminiumspulver og tyndt folie kan brænde.
Pulveret kan indgå i fyrværkeri og i sprængstofblandinger.
Kviksølv kan ødelægge oxidhinden og få aluminium til at tænde og blive varmt . Det kan starte selv ved stuetemperatur.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-08-17 17:18

Korund ( aluminiumsoxid2 er ikke giftigt. Hvis aluminium er legeret med andre metaller kan der dannes let sundhedsskadelige stoffer.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-08-17 21:29

Aluminium og aluminiumoxid er meget ugiftige. Stegepander, kasseroller, gryder og masser af levnedsmiddelindustriens kogekar er lavet af aluminium. Du skal ikke varme op for at blødgøre det, det gør ikke den store forskel, indtil du smelter stadset. Hvis det er duraluminium, en Al-magnesiumlegering, bliver det hårdere i varmen. Messingsøm i gulvet bør nok erstattes af rustfri stålskruer. De er på tilbud hos Aldi i denne uge og er beskyttet af et passivt oxidlag.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-08-17 23:58

Citat
Du skal ikke varme op for at blødgøre det, det gør ikke den store forskel, indtil du smelter stadset.

har selv noget Alu-lodnings tråd, og det smelter/lodder alu ved en temp på ca 350* (på emnet der skal loddes) = og når det er kølet af, er det hårdere end det det blev loddet på - SÅ legeringer og tilsætnings et eller andet.

Det har også undret mig at man kan smide en ALU pande på et gaskomfur (?? op til 1800*) uden bunden/ panden blev til at stor ´månekrater´ men sådan er der så meget - de kan i det mindste blive noget så skæve i bunden - også på en EL plade.

Har du først varmet/ eller bare prøvet at bøjet ALU, er styrken meget nedsat og knækker sikkert næste gang du forsøger - ved ikke om det kan sammen lignes med ? metal træthed (varmen altså).

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 08-08-17 08:08

Tak for de mange gode svar.

Mig-selv - hvor har du citat fra - som ikke er min erfaring ...:
"Du skal ikke varme op for at blødgøre det, det gør ikke den store forskel, indtil du smelter stadset."

1. Jeg spænder bearbejdede del af alu listen op i skruetvinge - mellem nogle fliser - den nye del af listen hængende frit og vandret ud.
2. Isolere bearbejdningspunkt med noget alu-folie - (gammel bil forlygter bruges næste gang.
3. Varmer på listens undersiden med gasflamme - til tyngdekraften kan bøjer listen let.
4. Med mejsel og hammer arbejder/skubber jeg listen - til lodret - ønskede bue.
5. Flytter buede ind - og gentager fra pkt. 1

NB: Muligvis er alu-listen delvist smeltet - med denne teknik - varme punkt lyser rødt.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 09-08-17 11:20

Man skal sondre mellem alu-legeringer og så rent alu. Jeg kan erindre fra min tid som uddannet svejser (for ca 45 år siden), at når vi brugte flamme til svejsning af alu, så forsvandt alu'en som dug for solen, når du ramte "flammepunktet".

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 31-08-17 07:35

Tak for de mange gode svar.

Tillægs spørgsmål til "mig-selv":
"Sikker på det ikke bare var klar lak der brændte, for at beskytte aluminiumen med IR"

Når nyt alufolie er blankt, relativ lang tid efter det er rullet ud, spørger jeg.

Er alu-folie belagt med tyndt lag lak eller lign?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 31-08-17 08:05

Alufolie er belagt med et tyndt lag gennemsigtig aluminiumoxid.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 31-08-17 10:22

Tak pbp_et

Er det tynde lag gennemsigtig aluminiumoxid allerede skabt, når man ruller ny staniolen ud ?

Som jeg ser det er blanke side af staniolen meget blank...,

Jeg forventede at oxyderet alu lag ville være gråt?

NB: Når staniol har en blank og rug overflade, er det fordi sidste valsning sker med to lag staniol samtidig.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 31-08-17 16:55

Det er blankt, når det forlader valseværket. Blankheden kan bruges til astronomiske spejle.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 31-08-17 18:29

pbp_et:

Jeg læser ikke af dit svar: Er blanke staniolen direkte fra rulle oxyderet?

Jeg forventede at oxyderet alu-folie lag er gråt, ligesom blankt jern er rødt når det ruster.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-08-17 19:20

Jeg har nu fundet to ruller alu folie i min kones gemmer,
de er begge spejlblanke på ydersiden,
men selv den, der ikke var pakket ud, er lidt lysere på indersiden.

Der står materiale: Aluminium, intet andet. Op til 400 grader...

Jeg ved at aluminium let iltes, noget der samtidig beskytter det mod forvitring,
og alu fælge, fly mm. er jo lysegrå, men ofte blandet med andre metaller, som magnesium.

Jeg tror ikke forskellen på inde og ydersiden er iltning,
men lidt man har tilført for at fremme en lettere oprulning,
noget der så burde fremgå af materiale angivelsen?
Coop Extra, fremstillet i Tåstrup...

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 31-08-17 23:51

Aluminium oxideres øjeblikkeligt i luften. Hvis luften ikke er aggressiv, vil oxidlaget være ekstremt tyndt og gennemsigtigt. Farvet naturlig aluminiumoxid kaldes safir og rubin, og de er på nær farven særdeles gennemsigtige.
>svendgiversen med din baggrund burde du gennemskue, at Al øjeblikkelig vil oxideres i luften.
En helt anden sag er, at alu, der skal udsættes for lidt/meget af hvert, særdeles tit bliver tvangsoxideret, "eloxeret" med elektricitet i et svovlsyrebad ved ret høj spænding; det sker for at passivere overfladen mod angreb fra skrappe væsker og luftarter. eksempel sauce hollandaise og rødkål med eddike. Dene oxidering giver også en mekaniske beskyttelse mod piskeris og den slags. Krystallinsk aluminiumoxid har jo en hårdhed 9 på Mohs-skalaen, hvor borazon og diamant topper med 10.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 30-09-17 21:19

skimmelsvamp undgås med med vacum svaper, der er forbedret ved at med hanefedt om el ledninger, der undgår vand i elektronik

Samt forstærkning af hovedet kobling til krop.

http://peecee.dk/upload/view/469597

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 30-09-17 22:44

Skimmelsvamp i badeværelser har jeg på det seneste undgået ved at have varme badeværelser med naturligt varme materialer uden en masse mineraler alle vide vegne. træ eller vinyl på gulvet, under det træ, væggene træ og/eller ekstruderet polystyren i passende indpakning. Trægulvet er olieret teak, og alle fugttætte membraner ifølge anvisning 200 overholdt. Det ene har virket i 10 år, det andet i 8. Ikke en eneste lille sort prik (udover fluelorte) er blevet observeret. Altså nul skimmelsvamp.
Derimod væmmes jeg ved badeværelser med beton, murstensvægge og et hav af glatte fliser, som kræver et hav af fjern-, central- eller lokalvarme for at være bare en smule tålelige at være i. det er den slags, som fremelsker mug, skimmel, you name it.

Godkendelse af svar
Fra : boyelauritzen

Dato : 08-10-17 07:50

Tak for svaret transor.
Du har bidraget til forståelse, og mit design af alu fjedrene klemmer til at holde glas forhæng

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 04-12-17 08:30

svendgiversen: "Jeg tror ikke forskellen på inde og ydersiden er iltning, "

De to sider på alu-folien er forskellige, fordi sidste valsning foregår med to lag samtidig - og for at kunne valse folie tyndt.

God dag.